Zece coordonatori ai departamentelor juridice din companii de talie mare au intrat anul acesta pe lista celor mai influenți GC (General Counsels) din Europa Centrală și de Est, intocmită de directorul juridic international Legal 500. Consilierii juridici din corporații au fost selectati pe baza unor cercetări riguroase, ce au inclus interviuri cu partenerii-cheie ai firmelor de avocatură şi cu in-house counsels din regiune. Cercetarea a urmărit să-i evidențieze pe profesioniștii dreptului din departamentele juridice ale firmelor care au contribuit la schimbarea sau formarea opiniilor în cadrul companiei sau industriei, au dezvoltat soluții tehnice stralucite pentru rezolvarea unor probleme complexe, au creat structuri inovatoare ce au avut ca efect un avans al business-ului, ori au creat modele ce au fost preluate de alti GC.
In aceasta editie, data publicitatii zilele trecute, Legal 500 i-a evidentiat in clasamentul GC Powerlist: Central and Eastern Europe pe Adina Calfa-Dudoiu, Legal Director – Roșia Montană Gold Corporation, Radu Culic, Legal Director – Roche România, Ramona Ene, Legal Manager (România & Bulgaria) – Cargill, Sorina Ilie, Head of Legal – Agrana Romania, Minerva Ioniță, Legal team leader – Arctic, Bogdan Pleșuvescu, Executive director, Chief Legal Officer – Banca Transilvania, Mihaela Popescu, Legal and Compliance Director – Getback Recovery Romania, Gabriela Popescu, Legal attorney – Microsoft Romania, Ioana (Bosinceanu) Regenbogen, Director, Head of Legal and Corporate Affairs - ING Bank Amsterdam, Bucharest Branch și Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Department - A&D Pharma (Central and Eastern Europe).
Adina Calfa-Dudoiu a crescut profesional in cadrul firmei de avocatura CMS
Având peste 14 ani de activitate atât în serviciile de practică privată, cât și în consilierea juridică internă, Adina Calfa-Dudoiu are experiență în gestionarea problemelor juridice în sectorul minier, precum și în domenii precum telecomunicații, chimie, media, audiovizual și tehnologie. Ea a ”crescut” profesional in cadrul firmei de avocatura CMS Romania, căreia i s-a alaturat in 2003, prima tranzacție în care a lucrat fiind achiziția unui mare retailer de electronice de către un fond internațional de investiții.
După zece ani, a decis că este timpul să se orienteze spre domeniul in-house și în 2013 a făcut primul pas spre industria telecomunicațiilor, iar mai târziu a intrat în industria minieră. Între 2013 și 2016 a fost directorul juridic al filialei locale a celei mai mari companii internaționale de televiziune și broadband din lume, Liberty Group. În acest rol, Adina Calfa-Dudoiu a fost responsabil pentru reconstruirea echipei juridice și redesenarea imaginii și rolului acesteia în cadrul companiei. A realizat asta prin redefinirea sarcinilor unor membri ai echipei, adaptarea la abilitățile fiecăruia și angajarea altor profesioniști calificați pentru a întări echipa. În 2017, Adina Calfa-Dudoiu s-a alăturat companiei miniere Roșia Montană Gold Corporation, o subsidiară a Gabriel Resources, firmă canadiană listată, noteaza autorii GC Powerlist: Central and Eastern Europe.
Radu Culic ocupă în prezent funcția de Legal Director la Roche România, subsidiara locală a uneia dintre cele mai importante companii farmaceutice din lume. În această calitate, Culic s-a aflat în spatele implementării unor modele de distribuție "revoluționare" în industria farmaceutică: "direct-to-pharmacy" și “direct-to-hospital”. Înainte de a ocupa această poziție la Roche Romania, Radu a lucrat, din 1998 până în 2007, în firma Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen, apoi, din 2007, s-a alăturat British American Tobacco, unde s-a implicat în campaniile derulate de companie împotriva contrafacerilor și a tranzacțiilor ilegale cu țigări, până în 2010.
A lucrat o scurta perioadă în compania de telecomunicații UPC România, apoi s-a alăturat celui mai popular post de televiziune din România (ProTV), în calitate de Legal director.
Ramona Ene a avut primul sau contact cu segmentul In-House la Cargill, în urmă cu zece ani, și a rămas de atunci în acest rol. Ea este azi Legal Manager, responsabil pentru România și Bulgaria, al companiei multinaționale Cargill, care oferă produse alimentare, agricole, financiare și servicii în 67 de țări. Ramona face parte dintr-o echipă juridică europeană mai largă, de aproximativ 60 de avocați, situație considerată drept un avantaj pentru o entitate în care se împărtășesc în mod constant idei, cunoștințe, dar și cele mai bune practici. Ca parte a strategiei Cargill de a se asigura că își investește resursele financiare și umane pentru a contribui la îndeplinirea obiectivelor de afaceri în timp ce deservește comunitatea, Cargill a lansat Cargill Care Councils - grupuri conduse de angajați care implementează activități strategice de implicare în comunitățile lor locale.
Ramona Ene a inițiat primul Cargill Care Council din România și i-a fost președinte timp de mai mulți ani, ajutând comunitățile să prospere împreună cu compania. În august 2015, Cargill a anunțat că a semnat o înțelegere de 1,35 miliarde de euro pentru a intra în sectorul de aquaculture nutrition business. Ca specialist în dreptul concurenței, Ramona a făcut parte din echipa juridică mai mare, implicată în realizarea acestei înțelegeri, rolul său fiind acela de a gestiona aspectele locale și de a obține aprobările de la institutuțiile de reglementare, noteaza echipa GC Powerlist: Central and Eastern Europe.
Compania austriacă Agrana funcționează în România din 1998 și este azi listată la Bursa de Valori București, fiind totodată și cel mai important producător de zahăr din țară, cu peste 190.000 de tone de zahăr alb produse în ultimul an. Actualul șef al departamentului juridic pentru societatea locală, Sorina Ilie, are peste 10 ani de experiență juridică de înaltă calitate, arată directorul GC Powerlist: Central and Eastern Europe.
Ca dovadă a aptitudinilor sale, Sorina a reușit să atingă toate obiectivele, pe parcursul unei perioade în care resursele erau limitate, prin coordonarea activităților echipei juridice, ceea ce i-a oferit ocazia de a-și testa limitele și de a-și spori capacitatea de a lucra sub presiunea timpului, cu foarte puține resurse. În timpul petrecut la Agrana, Sorina Ilie explică că a continuat să dezvolte o viziune de creare a unei atmosfere în care "departamentul juridic oferă consultanță juridică promptă și corectă și are întotdeauna o atitudine proactivă pentru a reduce riscurile. O mai bună înțelegere a problemelor cu care se confruntă compania și departamentele acesteia îmbunătățește și calitatea feedback-ului către clienții noștri interni".
În calitate de General Counsel, ea a fost implicată într-o serie de proiecte, dintre care poate fi menționată o procedură de majorare a capitalului social în valoare de peste 16 milioane de euro pentru o companie listată pe piața bursieră, în ciuda "abordărilor stricte ale autorităților implicate în interpretarea legislației privind capitalul social și opoziției unuia dintre acționarii minoritari”, dupa cum a declarat ea echipei de research.
Din perioada in care profesa ca avocat, Minerva Ioniță a dorit să-și extindă expertiza profesională lucrând pentru o companie multinațională și, din acest motiv, s-a alăturat companiei Arctic, în 2012, ca avocat intern. Din mai 2015, ea a fost numită lider al echipei juridice. La început, compania avea doar un avocat intern, dar când compania a crescut și legislația europeană și națională au impus respectarea unui nivel mai ridicat de complexitate în domeniul conformării, nevoia de a crea o echipă juridică mai puternică a devenit evidentă. "Am avut sprijin atât din partea echipei manageriale, cât și din partea colegilor mei, pentru a construi împreună o echipă juridică puternică, cu domenii de expertiză diverse și o abordare orientată spre business, care oferă asistență juridică într-un număr mare de proiecte", a declarat Minerva echipei de cercetare a directorului Legal 500.
Ea a reprezentat Arctic în fața Comisiei Europene și a autorităților române in chestiuni legate de mediu, în special pe subiecte legate de transpunerea și punerea în aplicare a directivelor UE, dar a oferit asistență juridică și în domeniul ajutorului de stat legat de un nou proiect de investiții, în parteneriat cu guvernul român.
Bogdan Pleșuvescu este Director executiv și Chief Legal Officer la Banca Transilvania, una dintre cele mai mari trei bănci din România. De-a lungul anilor, Bogdan a ocupat roluri de conducere în structura diferitelor instituții și grupuri financiare și bancare, atât ca șef al diviziei juridice, cât și ca vicepreședinte. Are peste 16 ani de experiență în management și în domeniul juridic, inclusiv competențe de expert atunci când se ocupă de probleme de reglementare și M&A. Pe lângă rolul său actual la Banca Transilvania, Bogdan Pleșuvescu este și șeful comisiei juridice a Asociației Băncilor din România, membru al Consiliului de administrație al Asociației Consultanților Juridici din cadrul Sistemului Bancar Financiar din România și membru al organizației non-profit Turnaround Management Association.
Începându-și cariera în 1999 în divizia Financial and Private Equity Fund a unei bănci românești, Mihaela Popescu a avut oportunitatea de a câștiga experiență în mediul extrem de competitiv oferit de sistemul bancar românesc. La acea vreme, Mihaela nu știa că va dezvolta o carieră profesională excepțională, cu peste 16 ani în industria leasingului și zece ani în domeniul juridic.
Totul a devenit mai clar în 2013, când a avut șansa de a-și dezvolta experiența profesională în structura unuia dintre cei mai buni jucători din industrie, Planet Leasing. Aici, timp de aproape zece ani, a avut ocazia de a lucra cu profesioniști din multe companii românești de renume, aflați în portofoliul de clienți ai Planet Leasing. Între timp ea a obținut o licență în Drept și a devit consilier juridic al companiei, obținând abilități juridice și financiare substanțiale.
În 2013, ea s-a alăturat echipei Intesa Sanpaolo Leasing și a devenit responsabil pentru crearea departamentului de Legal and general affairs. Un an mai târziu, a început să colaboreze cu firme aparținând Daimler Mercedes Benz Financial Services, de pe poziția de Head of legal and compliance în cadrul companiei. Acest rol i-a dat șansa nu numai de a lucra cu profesioniști la nivel internațional, ci și de a acumula cunoștințe în sfera operațiunilor de leasing, dezvoltându-și abilitățile în management, leadership și în domeniul juridic. Ea este descrisă de unul dintre cei intervievați de Legal 500 ca fiind un "profesionist foarte calificat, cu o cunoaștere extraordinară a sectorului, cu abilități complexe de management, comunicare și coordonare". În mai 2017, Popescu s-a alăturat unuia dintre liderii pieței locale a creanțelor ca Legal and Compliance Director.
Gabriela Popescu este unul dintre cei mai experimentați profesioniști din domeniul juridic din România, având o carieră de peste 20 de ani în care a coordonat departamentele de Legal affairs din companii multinaționale de top. În octombrie 2017, Gabriela s-a alăturat Microsoft România, până de curând fiind șefa departamentului juridic și Country head of compliance pentru firma Novartis România, poziție din care s-a ocupat de aspectele legale pentru produsele inovative ale companiei vândute în România, precum și de fabrica din Târgu Mureș, care produce medicamente generice sub marca Sandoz. Anterior, Gabriela Popescu a petrecut 16 ani ca Director juridic regional la Colgate Palmolive. Ea și-a început cariera de consilier juridic la The Coca-Cola Company. Pe lângă diploma în drept obținută la Universitatea din București, Gabriela se mândrește și cu un Executive MBA, finalizat la ASEBUSS și la Universitatea din Washington.
Ioana Regenbogen este Director and Head of Legal and Corporate Affairs pentru ING Bank Amsterdam Branch București, compania românească care operează ca sucursală a grupului financiar multinațional olandez ING Bank. În acest rol, asigură suportul legal pentru toate liniile de activitate ale băncii, inclusiv retail, mid-banking corporate, piețe financiare și alte entități din cadrul ING Group România, care implică brokeraj de leasing, factoring și asigurări.
Expertiza și dedicarea sa au făcut ca, din decembrie 2015, rolul său sa fie extins pentru a acoperi și partea de Corporate affairs. Având în vedere acest nou rol, Regenbogen a început să coordoneze activitățile legate de reprezentarea și promovarea intereselor ING în organizațiile din industrie. "Accentul nostru este pus pe înțelegerea nevoii și pe găsirea unor soluții juridice practice, solide, în loc de a evidenția riscurile juridice și de a le pune la masă, astfel încât managementul să decidă în cunoștință de cauză. Beneficiile pentru companie și pentru clienți sunt o creștere a eficienței, o scădere a timpului de livrare a serviciilor juridice și un nivel înalt al satisfacției clienților", a declarat Ioana Regenbogen.
Succesul Mihaelei Scărlătescu, un profesionist cu peste zece ani de experiență ca in-house, este evidențiat de o gamă largă de experiențe anterioare în reprezentarea clienților în diverse domenii de activitate, care au implicat real-estate, concurență, legislația muncii sau litigii comerciale. Activitatea sa profesională coagulează un deceniu de specializare în toate ramurile industriei farmaceutice: producție, promovare, reglementare, comerț cu ridicata și cu amănuntul.
Datorită provocării, dar și oportunității de a fi etic și creativ în același timp, într-un domeniu foarte reglementat, cum este cel farmaceutic, Mihaela spune că această calitate multidimensională a sectorului face ca industria farmaceutică să fie "pasiunea sa vinovată", ce îi oferă posibilitatea de a fi "inovatoare, proactivă și reactivă la acelasi timp'.
O astfel de ocazie i s-a oferit în timpul crizei financiare, când peste 1.000 de farmacii au intrat în faliment ca urmare a întârzierii plăților efectuate de Casa Națională de Asigurări de Sănătate către producătorii și distribuitorii de medicamente. A devenit astfel o provocare să vinzi produse și să recuperezi datoriile, iar Mihaela Scărlătescu a coordonat procedurile judiciare în peste 500 de dosare ajunse în instanță. Compania a reușit nu numai să recupereze cash-flow-ul important pentru continuarea operațiunilor, ci și să câștige încrederea și respectul altor farmacii de pe piață.
În ultimele 18 luni, Mihaela a fost implicată în achiziția a peste 80 de farmacii, reușind să-și atingă țintele într-o perioadă foarte scurtă de timp, în paralel cu finalizarea unui proiect imobiliar complex. Și-a impresionat colegii, notează ghidul juridic internațional, care menționează că Mihaela coordonează o echipă juridică de 15 oameni și gestionează activitățile legale ale Grupului ce cuprind operațiunile a 20 de companii din 7 țări, cu 4.500 de angajați, care fabrică și comercializează medicamente.