Societățile care au intrat în dificultate după 31 decembrie 2019 vor fi eligibile pentru scheme de ajutor de stat temporar, în condiții pe care fiecare stat membru al Uniunii Europene urmează să le stabilească. Comisia Europeană și-a mobilizat forțele și a anunțat chiar zilele acestea principalele ”linii” de ajutor de stat temporar, ce vor fi disponibile în contextul pandemiei. Până ce autoritățile de la București vor lua o decizie, să vedem care sunt schemele de sprijin pe care pot conta companiile, așa cum au fost anunțate.
Ajutoare sub formă de subvenție directă / avantaje fiscale: Statele Membre vor putea să reglementeze scheme de ajutor de stat de până la 500.000 euro, ce vor fi accesibile unei societăți pentru a răspunde nevoilor sale urgente de lichidități. Acest lucru se va putea realiza printr-o subvenție directă sau prin intermediul unui avantaj fiscal.
Ajutoare sub formă de garanții de stat privind împrumuturile bancare: Statele Membre pot acorda garanții de stat sau pot stabili scheme de garantare care să vină în sprijinul societăților pentru împrumuturile bancare contractate. Acestea ar subvenționa primele, reducând rata estimată a pieței pentru primele anuale pentru noi garanții pentru IMM-uri și non-IMM-uri.
Există, însă, câteva limitări ale valorii maxime a împrumutului, care se bazează pe nevoile de exploatare ale societăților (stabilite pe baza costurilor salariale sau a nevoilor de lichidități). Garanțiile se pot referi atât la împrumuturi pentru investiții, cât și pentru capitalul de lucru. Rămâne de văzut dacă autoritățile române vor găsi resursele de finanțare pentru a oferi garanții de stat pentru împrumuturile bancare contractate de companii, în condițiile în care deja ne confruntam cu fonduri bugetare reduse.
Ajutoare sub formă de rate subvenționate ale dobânzii: Statele Membre pot acorda împrumuturi publice și private către societăți cu rată subvenționată a dobânzii. Aceste împrumuturi trebuie acordate la o rată a dobânzii care este cel puțin egală cu rata de bază aplicabilă la 1 ianuarie 2020, plus prima de risc de credit corespunzătoare profilului de risc al beneficiarului, cu rate diferite pentru IMM-uri și non-IMM-uri. Rata de bază este stabilită pentru a oferi mai multă certitudine cu privire la condițiile de finanțare în acest context instabil. Ca în cazul posibilității de a acorda garanții de stat, există câteva limitări în ceea ce privește valoarea maximă a împrumutului, care se bazează pe nevoile de exploatare ale societăților (stabilite pe baza costurilor salariale sau a nevoilor de lichidități). Împrumuturile se pot referi atât la investiții, cât și la capitalul de lucru.
Ajutoare acordate clienților băncilor: A patra și ultima măsură recunoaște rolul important al sectorului bancar și al altor intermediari financiari pentru a face față efectelor economice ale COVID-19. Cadrul legal temporar arată clar că, dacă statele membre decid să canalizeze ajutoarele către economie prin intermediul băncilor, acesta va fi un ajutor direct acordat clienților băncilor, iar nu băncilor în sine. De asemenea, oferă îndrumări cu privire la modul de minimizare a oricăror ajutoare suplimentare necuvenite băncilor și se asigură că ajutorul este transmis, în măsura posibilului, beneficiarilor finali sub formă de volume mai mari de finanțare, portofolii mai riscante, cerințe reduse privind garanțiile, prime mai mici de garanție sau rate mai mici ale dobânzii.
Condiția esențială ce trebuie să fie îndeplinită pentru a beneficia de măsurile arătate este momentul intrării în dificultate – după 31 decembrie 2019, nefiind luat în calcul domeniul în care activează agenții economici. Este un fel de asigurare suplimentară că măsurile temporare sunt țintite și că nu sunt utilizate în sprijinul contribuabililor fără legătură cu COVID-19.
Mizăm pe finalizarea cât mai rapidă a discuțiilor purtate între Comisia Europeană și Statele membre și pe o poziție cât mai apropiată de nevoile companiilor a Guvernului. Cu siguranță, identificarea surselor de finanțare pentru ajutorarea companiilor nu va fi facilă, însă pozițiile de până acum ale autorităților ne fac să sperăm că vor lucra la intensitate maximă pentru a sprijini economia românească.