Al doilea an de pandemie își arată efectele în economie, companiile fiind puse în situația de a face față unor provocări din ce în ce mai mari. Primul trimestru din 2021 a fost unul dificil pentru toți jucătorii din mediul de afaceri, dar acele firme care și-au adaptat strategiile la noul context au reușit să treacă peste obstacole. Grupul Farmexim este într-un moment extrem de important al evoluției sale, având în vedere că în 2018 a fost preluat de Phoenix, iar acum se lucrează la fuziunea cu o altă companie din România, Help Net, intrată și ea, tot în 2018, în portofoliul investitorilor germani.
Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director la Farmexim & Help Net, parte a PHOENIX GROUP, este omul care conduce echipa de juriști implicată în toate aceste proiecte. Din poziția pe care o ocupă, poate face o analiză riguroasă a modului în care a evoluat mediul de afaceri în aceste vremuri grele, dar și a rolului pe care departamentele juridice le au în noul context.
Avocatul și-a început actuala activitate cu puțin timp înainte de declanșarea crizei sanitare cauzate de pandemia COVID. Până la intrarea în noua companie, a lucrat tot în domeniul farma, experiența sa în această industrie fiind una recunoscută pe plan internațional.
O perioadă grea, dar cu rezultate mulțumitoare
Referindu-se la primul trimestru al anului în curs, profesionistul admite faptul că a fost unul dificil, cu multe provocări, dar subliniază că rezultatul obținut la finalul celor trei luni este unul mulțumitor.
„Perspectivele obligă la ingeniozitate, la crearea de proiecte dedicate, cu focus pe pacient. În plus, digitalizarea, conferințele online au pus presiune pe timpul de soluționare al taskurilor venite în departamentul juridic”, explică juristul.
De altfel, valul de provocări a crescut constant începând cu primele momente din anul 2020, iar declanșarea pandemiei a dus la situații cu care economiile lumii nu s-au mai confruntat până acum. „Anul 2020 a constat în multe proiecte cu grad de dificultate ridicat care au fost gestionate 90% intern – ceea ce a crescut gradul de încredere a Bordului în echipa de legal. Avocații interni sunt mai bine poziționați și participă activ la definirea strategiilor și la procesul de luare a deciziilor. S-au creat două divizii noi de business în care departamentul juridic a fost invitat de la momentul zero”, menționează Mihaela Scărlătescu.
Proiectul cel mai important la care lucrează juriștii pe care Mihaela îi coordonează vizează fuziunea și integrarea a două societăți din grup.
„Fuziunea, proiectele inovative care cer multă atenție raportat la legislația specifică, negocierea de contracte cu noi parteneri, ajustarea Procedurior Grupului în funcție de noul context pandemic sunt proiectele prioritare ale departamentului juridic în acest an. Trei dintre obiectivele majore de îndeplinit, până la finalul anului, vizează integrarea noii stucturi juridice creată la nivelul grupului în România, digitalizarea integrată și integrală a aplicațiilor utilizate de departamentul juridic și nu numai, internalizarea la cele mai înalte standarde ale DPO-ului”, arată Mihaela Scărlătescu.
Există însă și alte proiecte care au intervenit ca urmare a declanșării pandemiei. De exemplu, juriștii s-au implicat activ în sfătuirea angajaților din companie să aleagă soluția imunizării, având în vedere că domeniul farma este unul care presupune o expunere a salariaților.
Se dorește extinderea echipei
Volumul mare de lucru pe care echipa sa îl are o face pe Mihaela să se gândească la posibilitatea de a lărgi departamentul astfel încât să mai fie preluată și de alți oameni povara problemelor rezultate din rutina zilnică.
Raportat la numărul mare de proiecte ale departamentului juridic, se impune recrutarea unui nou jurist și a unei asistente. În cazul juristului care ar putea intra în echipă sunt vizați acei profesioniști axați pe dreptul muncii și corporate. În ceea ce privește posibilul bazin de recrutare, Mihaela Scărlătescu se va uita, în primul rând, către persoane din departamentele juridice ale altor companii din aceiasi industrie.
„Performanța unui departament juridic se măsoară după trei criterii: gradul de satisfacție al clienților departamentului juridic (departamentele operaționale și alte departamente care solicită consultanță și suport juridic); timpul mediu de răspuns coroborat cu gradul de calitate al răspunsului/opiniilor; creșterea profesională și persoanală a fiecărui membru al echipei, proactivitatea și inovativitatea acestuia – business oriented”, declară Mihaela Scărlătescu.
Citește și
→ In-House Legal - Cei mai puternici General Counsels din corporațiile locale, listați de Legal 500. Cine sunt cei 19 români din GC Powerlist: Central and Eastern Europe 2019