Pandemia ne-a schimbat și continuă să ne schimbe viața tuturor.După ce va trece perioada de criză sanitară, oamenii vor privi altfel tot ceea ce li se întâmplă și vor constata că „normalul” pre-pandemie nu mai este valabil în vremurile post-pandemie. „Cel mai probabil, după pandemia Covid-19, oamenii vor defini diferite trăsături de muncă în general, în termeni de pre și post pandemie.Activitățile care erau obișnuite sau diferite, obiceiuri personale sau profesionale nu mai sunt posibile.Diferitele restricții care au fost și sunt încă în vigoare au ca obiectiv principal să limiteze interacțiunea oamenilor.Prin urmare, imediat, toate aspectele de lucru care au fost definite sau îmbunătățite prin interacțiunea personală au început să sufere.A devenit imediat destul de evident că comunicarea în cadrul organizației și cu lumea exterioară are un rol fundamental în zilele noastre și ar trebui să fie un accent constant. În acest sens, pentru un avocat, capacitatea de a fi succint oferind în același timp o imagine completă și actualizată este un instrument care devine mai mult un activ tangibil decât o linie standard de descriere a postului”, declară Laura Rudnyanszky, Country Privacy Lead - Teleperformance Group.
Întâmplările trăite în ultimul an au generat la nivel de individ o serie de atitudini pozitive, care poate că înainte erau trecute cu vederea. De asemenea, oamenii au fost împinși să se concentreze pe ceea ce contează cu adevărat și să lase în urmă lucrurile mai puțin importante. Modul de lucru al profesioniștilor s-a schimbat fundamental, existând mult mai multă implicare. Oamenii se ajută mai mult între ei, își oferă sfaturi. Multe companii au pus la punct o serie de mecanisme menite să crească eficiența și să atenueze din frustrarea generată de faptul că toată această criză a schimbat „normalul” pe care îl cunoșteam până la declanșarea pandemiei.
„Desigur că, beneficiile agilității și flexibilității sunt acolo pentru păstrarea pe termen lung. Nu ne uităm să mergem cu totul la distanță, dar nici nu suntem dispuși să oferim avantajele flexibilității, atât la nivel individual, cât și la nivel de companie. Personal, sunt destul de convinsa că, pentru avocați, consultanți și litigatori, deopotrivă, este un mod hibrid între birou și munca la domiciliu. Pe termen mediu și lung, probabil, vom reduce spațiul fizic al biroului departamentului nostru, totuși vom proiecta și noi un pic, astfel încât să stimulăm interacțiunea confortabilă. Și dacă cineva a avut vreo îndoială, pandemia actuală a arătat destul de clar că tehnologia juridică este o necesitate actuală. Am urmărit rapid adoptarea completă a semnăturilor electronice și a bazelor de date, în prezent lucrăm la implementarea roboților pentru automatizarea anumitor procese și acțiuni repetitive și căutarea instrumentelor de soluționare a litigiilor și de gestionare a sarcinilor prin AI. A fi practic virtual în munca noastră ca în casă, cu excepția anumitor proceduri legate de instanțe, a reprezentat un plus major”, explică Laura Rudnyanszky.
Tehnologia juridică este în plină dezvoltare
Expertul este de părere că, într-un deceniu, tehnologia juridică se va ocupa probabil de cea mai mare complexitate / lucrări juridice de rutină, cum ar fi contractarea standard pentru diferite litigii minore, cu un anumit impact asupra forței de muncă juridice. „Cu toate acestea, societatea în general s-ar putea bucura de avantajele unui serviciu juridic mai accesibil, cu costuri mai mici. De asemenea, mă aștept să se extindă nișele existente în industria juridică sau să fie create altele noi. Odată cu creșterea cererii pentru serviciile furnizorilor alternativi de servicii juridice (ALSP) de către funcțiile juridice interne, firmele de avocatură tradiționale vor vedea probabil o concurență mai mare pentru talentul juridic și pentru activitatea juridică din partea ALSP-urilor. Multe dintre aceste ALSP-uri sunt pe o traiectorie de creștere semnificativă”, mai spune avocatul.
Într-un viitor foarte apropiat, multe dintre sarcinile gestionate în prezent de avocați ar putea să fie înlocuite de software și platforme care pot accelera procesele și pot eficientiza fluxul de lucru. Astfel de tehnologii pot deveni mult mai rentabile pentru clienți în efectuarea diligenței, dar și în elaborarea și revizuirea acordurilor comerciale standard. „Pentru a rămâne relevanți, avocații viitorului vor trebui, prin urmare, să se concentreze pe munca de valoare mai mare, să-și demonstreze expertiza și să-și ofere judecata profesională în probleme complexe și să poată structura soluții solide din punct de vedere commercial”, punctează expertul Teleperformance Group.
Specialistul atrage atenția că firmele care nu îmbrățișează tehnologia juridică din motive precum costuri, investiții în timp sau inerție, ar putea să întâmpine greutăți în a concura cu entități similare, dar mai pricepute din punct de vedere tehnologic. În acest context, este posibil ca, în perioada următoare, să asistăm la consolidarea unor jucători mai mici în industria juridică, jucători care vor avea abilitatea de a specuala momentul și care se vor adapta pentru a valorifica economiile de scară în ceea ce privește adoptarea tehnologiei juridice.
„Lucrul la distanță a permis firmelor de avocatură provocarea de a păstra agilitatea și de a oferi soluții juridice flexibile clienților lor. Firmele locale de avocatura, și nu numai, operează un model unic care permite avocaților să lucreze oriunde doresc, indiferent dacă sunt acasă, la sediul biroului firmei sau chiar intern cu clienții, oferind totuși un serviciu optim. Pandemia și consecințele sale au forțat corporațiile să își reevalueze portofoliul de bunuri imobiliare comerciale. Personal, cred că „noul normal” va vedea corporațiile adoptând politici de lucru la distanță semi-permanente și re-proiectând spații de birouri și întâlniri pentru a oferi hot-uri, săli de ședințe de colaborare virtuală, facilități de conferințe cu realitate augmentată și vitrine de produse. Corporatiile vor ajunge să își reevalueze portofoliile imobiliare comerciale și să ne vom îndrepta spre acel „nou normal” în care se folosește lucrul la distanță alături de birouri fixe sau flexibile. Munca la distanță aduce cu sine beneficii uriașe, dar și riscuri cheie - și anume monitorizarea rezistenței și a apărării platformelor de cloud computing care sunt utilizate pentru găzduirea platformelor de întreprindere, conformitatea cu protecția datelor, legislația în materie de muncă, problemele HSE care decurg din lucrul la domiciliu și utilizarea unor servicii spații de lucru etc.”, subliniază Laura Rudnyanszky (foto).
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Anul 2021 se anunță unul extrem de provocator pentru profesioniștii din zona juridică. Laura Rudnyanszky se așteaptă la momente de prea-plin legislative, iar pentru a evita blocarea departamentului pe care îl coordonează, ea a repus în prim-plan activitatea de zi cu zi. A schimbat însă abordarea, care a devenit mult mai strategică, mizând pe o reașezare a priorităților, astfel că au fost accelerate proiectele de restructurare și eficientizare a modului de lucru și a proceselor, atât intern cât și în relația cu partenerii de afaceri ai Grupului.
„Totul bineînțeles într-un cadru modificat, cu care învățăm să trăim și la care ne adaptăm continuu și din mers. Dintr-o dată am constatat că am devenit mai eficienți și mai pragmatici în gândire, mai strategi și mai axați pe context. Chiar și în astfel de momente de criză, cred că este esențial să rămânem orientați înspre creștere, iar aceste momente pot reprezenta în același timp și o oportunitate, dacă există suficientă determinare și un strop de inspirație”, nuanțează avocatul.
Compania din care face parte a făcut modificări ca măsură temporară care trebuie evaluată periodic, ceea ce indică angajamentul puternic al proprietarilor și al conducerii de a depăși această criză și de a se concentra asupra planurilor de afaceri și a creșterii. „Ne propunem să ne creștem numărul de angajați, ca parte a planului nostru de creștere, pentru a ne consolida capacitățile în domeniile de practică existente și, de asemenea, pentru a ne extinde experiența. Vom continua să luăm în considerare aranjamentele de lucru flexibile în viitor, după ce am văzut cum este posibil pentru noi să lucrăm eficient de la distanță și după ce am investit în echipamente pentru îmbunătățirea biroului la domiciliu și asta va conduce apoi la gândirea despre utilizarea spațiului nostru de lucru fizic”, menționează juristul.
În tot acest context, tehnologia rămâne în prim- plan. „Înainte de Covid-19, pentru noi, ca echipă de avocati „in-house”, tehnologia juridică era importantă, dar nu o prioritate. Acum, această mentalitate a fost total răsturnată. Acum suntem în contact cu un număr de furnizori de servicii de tehnologie juridică, dar nu s-a luat încă nicio decizie. Se așteaptă să fie un proces îndelungat, deoarece observația inițială a arătat că majoritatea furnizorilor de tehnologie legală sunt copii sau cel puțin replici reciproce, presupunând că toate întreprinderile și activitățile lor sunt identice, Ceea ce nu este cazul, deoarece fiecare afacere are propriile procese interne la diferite niveluri ale organizației. Dar, deși, acestea nu sunt tehnologie legală în sine, folosim mai multe conferințe video și eSigning în comparație cu perioada pre-COVID-19. În 2021 vom implementa un instrument de urmărire a contractelor atât cu clienții cât și cu furnizorii”, detaliază specialistul Teleperformance Group.
Juristii vor continua colaborările tradiționale pe care le au cu firme de avocatură. „Colaborăm de mai mult de un deceniu cu I.K. Rokas & Partners - Constantinescu, Radu & Ionescu SPARL și nu avem de gând să facem o schimbare în acest sens. Sfaturile acestora le apreciem ca fiind foarte valoroase, atât în proiectele cu grad ridicat de complexitate și care presupun o specializare superioară, cât și în cele care necesită alocarea unor resurse suplimentare celor de care dispunem intern în prezent”, precizează Laura Rudnyanszky.
2020 a fost un an greu pentru toată lumea. Laura Rudnyanszky, chiar și în contextul presiunilor firești, în perioada pe care o traversăm, a încercat și a reușit, în cea mai mare măsură, să mențină echipa în formatul precedent, dar și să crească gradul acesteia de implicare. Astfel, echipa a ajutat Grupul prin eforturi crescute să atragă proiecte locale, care să asigure stabilitate pentru business. „Analizând „noua realitate”, pot spune că zona de compliance și prevenirea riscului au fost printre cele mai efervescente în proiecte și solicitări de consiliere în perioada recentă”, arată avocatul.
Chiar dacă și înainte de pandemie relația echipei de juriști cu departamentele suport, în special cu departamentul HR, era una foarte bună, în perioada de criză s-au strâns și mai mult rândurile. „Poate mai mult ca niciodată am avut parte de multiple proiecte comune, ce au fost conduse în egală măsură de ambele departamente, pe principii de tip project management, astfel încât să putem acoperi într-un timp scurt și foarte scurt cât mai multe problematici aduse în luminile rampei de criza actuală. Deși departamente cu formare umanistă, avem unghiuri diferite de abordare, lucru ce ne-a fost de real folos în abordarea unor aspecte delicate sau neclare ce au reieșit din avalanșa de acte normative puse în aplicare în ultimele luni. Așa cum spuneam și la început, ne-am adaptat progresiv și implicarea echipei de management în acest proces a fost extrem de importantă pentru echipe. Am comunicat mai mult, chiar și de la distanță, ne-am sprijinit reciproc, am asigurat flexibilitate și ne-am reorganizat prioritățile. Cred că s-a creat în companii și în echipe un sentiment de solidaritate și de coeziune despre care nu vorbim, dar pe care îl resimțim și care ne apropie”, subliniază profesionistul Teleperformance Group.
De asemenea, echipa pe care Laura Rudnyanszky o coordonează a muncit constant la creșterea nivelului de vizibilitate a departamentului la nivel de top management, precum și la poziționarea și recunoașterea acestuia ca partener de valoare în construirea strategiei de dezvoltare a business-ului.
Juristul crede că valoarea unui departament se măsoară în mare măsură prin gradul de solicitare pe care îl are din business de a fi prezent și a juca un rol activ în cadrul proiectelor strategice și în exercițiile de creionare a strategiei la nivel de companie ori de Grup.
„Totodată, echipa acționează pe paliere multiple de creștere, pentru că in Teleperformance suntem convinși că pentru echilibru și avans e foarte important să nu se oprească din a evolua. Astfel, în timp ce trecem prin diverse programe de formare și instruire ori specializare profesională, suntem în plin proces de eficientizare, digitalizăm diverse procese și abordăm modele noi de comunicare cu business-ul, prin identificarea de sinergii multiple între echipe și arii de activitate”, mai spune avocatul.
Unul dintre cei mai influenți Legal Manageri din România
Laura Rudnyanszky este unul dintre cei mai influenți Legal Manageri din România și un profesionist cu recunoaștere internațională, fiind una dintre femeile nominalizate la categoria de In House & Business ale premiilor 2020 „Woman of Legal Tech”. Are o experienta de peste 15 ani și capacități dovedite de dezvoltare și coordonare a activităților juridice.
Laura Rudnyanszky a fost cea care a adus în filiala din România a grupului Teleperformance, cea mai mare companie din lume de outsourcing-omnichanel, o expertiză puternică în proiecte strategice, integrare operațională și reglementare în telecomunicații, începând cu aprilie 2018. Din poziția de Chiel Legal Officer ea a coordonat, în primă fază, activitatea juridică a celor trei companii din România, iar între timp a preluat și echipele de Compliance, Privacy și Securitate.