Mediul de afaceri se așteaptă ca, pe parcursul acestui an, să întâmpine diverse provocări peste care va trebui să treacă prin adoptarea unor soluții viabile. Departamentele juridice ale firmelor lucrează la strategii menite să ajute companiile să evite orice problemă.Se analizează situația actuală, sunt trecute în revistă evenimentele recente și sunt construite planuri pornind de la toate aceste date.
Florina Homeghiu, Country Legal Manager al Coca-Cola HBC România, este de părere că provocările anului 2020 vor veni din dinamica industriei FMCG, modificările legislative și complexitatea pe care o aduce portofoliul divers de produse pe care Coca-Cola HBC România îl comercializează. „Am încredere că putem gestiona cu succes toate aceste provocări, iar dacă ar fi să aleg doar câteva elemente care ne vor ajuta să facem asta, am să aleg trei: fructificarea la maximum a experienței, abilităților și cunoștințelor tuturor membrilor echipei noastre, reacția rapidă și informată la situațiile care apar pe parcursul derulării activității sau chiar anticiparea acestor situații și pregătirea pentru diverse scenarii, și, bineînțeles responsabilitatea”, ne-a declarat avocatul.
Expertul atrage atenția că țara noastră are astăzi, mai mult ca oricând, nevoie de un regim fiscal predictibil și coerent, relevant pentru dezvoltarea afacerilor în era digitală. „Deși politica fiscală a fost întotdeauna în centrul atenției mediului de afaceri, în ultimii ani importanța sa a crescut ca rezultat al modificărilor frecvente, al inițiativelor care au fost lansate de multe ori doar la nivel de intenție în spațiul public, și din cauza măsurilor fiscale, dintre care unele au fost impuse fără o consultare prealabilă, iar altele îndelung discutate cu decidenții, dar încă neadoptate”, explică Florina Homeghiu.
Mai mult, România se află în fața unor mari provocări, care tind să devină din ce în ce mai problematice. Este vorba despre criza forței de muncă și despre infrastructura insuficient dezvoltată. „Cred că prioritatea noastră, ca țară, este aceea de a avea o economie sustenabilă, iar pentru asta mediul de afaceri are nevoie de mai multă predictibilitate, este nevoie de echilibru în zona de politici publice”, punctează Country Legal Managerul Coca-Cola HBC România.
O industrie foarte dinamică
Activitatea companiei Coca-Cola se derulează într-o industrie foarte dinamică. În acest context, departamentul juridic al companiei acționează în strânsă legătură cu specificul industriei FMCG: lansări de noi produse, derularea campaniilor de marketing, funcționarea fabricilor în care sunt produse produsele din portofoliu, initiațivele de natură comercială etc. Din aceste motive, un rol important în cadrul proiectelor dezvoltate de echipa coordonată de Florina Homeghiu îl au aspectele de drept comercial, dreptul concurenței, protecția consumatorului, resurse minerale, compliance etc.
„Ne vom concentra atenția pe domeniile de drept necesare și importante pentru derularea activității organizației. Externalizarea către firme de avocatură se realizează în funcție de necesitățile și expertiza de care avem nevoie în cadrul unui anumit proiect. Pentru moment, structura departamentului nu va fi schimbată și nu sunt programate schimbări majore față de modul în care am lucrat în anii anteriori. Ce vom face însă, ca și în anii trecuți, este să investim în oamenii din echipă, astfel încât ei să își poată fructifica la maximum potențialul. Oamenii sunt ingredientul nostru secret, o spunem adesea și onorăm această declarație. De exemplu, în 2018, media orelor de training a fost de 48 de ore per membru al echipei, o creștere exponențială, de 66%, față de 2017. Credem foarte mult și în dezvoltarea și învățarea prin implicarea în proiecte noi. Membrii echipei juridice vor fi implicați, ca și până acum, în proiecte de dezvoltare profesională organizate la nivelul grupului Coca-Cola HBC și vor participa la evenimente/training-uri/conferințe care contribuie atât la dezvoltarea personală cât și cea profesională”, detaliază avocatul.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Colaborarea cu firmele de avocați
La ora actuală, departamentul juridic al Coca-Cola HBC România este format din cinci oameni. Pentru moment, nu este luată în calcul nicio schimbare legată de structura acestuia, membrii echipei fiind implicați în proiecte din diverse arii de drept, contracte comerciale, proiecte corporate, protecția consumatorilor etc.
„Ca principale proiecte din 2019, aș putea enumera: suportul juridic oferit departamentelor comercial și marketing pentru începerea activității de comercializare a produselor alcoolice și lansarea de noi produse; încetarea parteneriatului dintre grupul Coca-Cola HBC și Lavazza privind distribuția produselor de cafea; stabilirea de parteneriate cu organizatorii celor mai mari festivaluri de muzică din România (Untold, Neversea, Electric Castle, etc.); proiecte corporate; organizarea unor evenimente interne privind regulile de conformitate etc”, subliniază Florina Homeghiu.
În unele dintre proiectele pe care le-a derulat, deparatamentul juridic a lucrat în parteneriat cu firme de avocați. De altfel, parteneriatul este principiul după care echipa coordonată de Florina Homeghiu își derulează activitatea. „Operam într-o industrie dinamică, într-un mediu plin de provocări, este important pentru noi să avem alături parteneri care ne cunosc, care ne înțeleg nevoile și așteptările, parteneri pe a căror expertiză ne putem baza. Astfel, atunci când alegem un partener, cu siguranță că acea companie are o echipă care este ca și echipa noastră: dedicată, cu experiență și know-how. Avem o bună colaborare cu avocații din cadrul tuturor firmelor de avocatură care fac parte din panelul care a fost consolidat în 2018. Pe parcursul anului 2019 am lucrat împreună cu aceștia pe diverse proiecte privind resursele minerale, dreptul concurenței, aspecte privind protecția consumatorilor, GDPR etc”, nuanțează avocatul.
Trebuie menționat că toate aceste colaborări nu sunt întâmplătoare. Grupul Coca-Cola HBC și, implicit, entitatea din România au un panel al firmelor de avocatură cu care colaborează pe diferite proiecte/ramuri de drept. „În anul 2018 am finalizat procedura de selecție a firmelor de avocatură cu care colaborăm, iar în 2020 nu vor fi schimbări în această zonă. Nu va avea loc o procedură de selecție, având în vedere că acele contracte care au fost semnate anterior sunt încă în vigoare și avem o relație bună de colaborare cu partenerii noștri din firmele de avocatură”, mai spune expertul.
Cine este Florina Homeghiu
Florina Homeghiu ocupă, din septembrie 2018, poziția de Country Legal Manager și Compliance officer în cadrul Coca-Cola HBC România.
Citește și
→ Coca Cola România a numit un nou Legal Manager după plecarea Elenei Iacob la Farmexpert
Avocatul a urmat, în intervalul 2001-2005, cursurile Facultății de Drept- Universitatea din București.
După licență a optat pentru profesia de avocat, iar în 2006 a intrat în Baroul București. Ulterior absolvirii facultății, Florina a urmat cursurile de Masterat – Dreptul Afacerilor, Facultatea de Drept, Universitatea din București (2005 – 2006) și cursurile Școlii Doctorale din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative – specializarea Științe Administrative (2010 – 2013).
„Experiența mea de avocat, dobândită în cadrul unor societăți de avocaturăa, atât românești, cât și internaționale, în domeniul consultanței juridice, acoperă arii precum: corporate, comercial (contracte comerciale, tranzacții, activitate de due-diligence privind societăți comerciale din diverse ramuri de activitate, etc.), real estate, dreptul energiei, etc. După aproximativ 12 ani de activitate în cadrul firmelor de avocatură, începând cu octombrie 2017 am făcut o schimbare, trecând astfel din postura de avocat extern în cea de avocat intern, iar din septembrie 2018 sunt Country Legal Manager și Compliance officer, Coca-Cola HBC România”, subliniază Florina Homeghiu.