2020 se preconizează a fi un an dificil pentru economie. Cristina Costache, Head of Legal - Strauss România, spune că, plecând de la analiza proiecțiilor BNR pentru anul în curs și de la opinia pe care Consiliul Fiscal a formulat-o față de proiectul de buget, tinde să aibă o atitudine precaut optimistă. „Știm cu toții că, în lipsa investițiilor în infrastructură și în lupsa unei politici coerente și stabile de susținere a industriei, economia nu are de unde să crească. Companiile care activează în domeniul tehnologiei vor continua să crească în 2020, urmând trendul internațional. Referitor la piața muncii, nu văd o remediere în 2020 a situației actuale, ci mai degrabă o adâncire a crizei”, punctează avocatul.
Anul care abia a început aduce, în general, un cadrul legislativ intern lipsit de predictibilitate, dar și o legislație europeană nouă cu impact major în business. „Acestea ar fi provocările externe. Intern, continuăm proiectele de automatizare: contract management, e-learning, softuri de gestionare a programelor de compliance. Cum ne pregătim? Alocare de resurse atât bugetare, cât și umane, dar și menținerea unei structuri elastice, capabile să își schimbe rapid tactica și să acorde sprijin organizației în funcție de nevoile de business”, precizează Cristina Costache.
Expertul explică faptul că modificările legislative cu impact asupra zonei de business se pot împărți în două categorii. În prima categorie intră cele generale, adică cele care impactează toate companiile private. Un exemplu îl reprezintă modificările Codului Fiscal sau cele ale Codului Muncii. În cea de a doua categorie se încadrează cele specifice activității derulate de Strauss România: directiva SUP, E-Privacy Regulation etc.
„În ceea ce privește activitatea departamentului juridic, nu sunt plănuite în 2020 schimbări strategice. Avem însă în lucru proiecte demarate anul trecut care tind să schimbe modalitatea de lucru a departamentului juridic, dar și a restului organizației. Focusul este pe eficiență! Trebuie să livrăm calitate, în termene din ce în ce mai scurte. Proiectele în derulare sunt menite să susțină această focusare pe eficiență. Trebuie investit în ceea ce îți aduce cele mai multe beneficii”, subliniază juristul.
În acest context, cele mai mari volume de muncă vor rezulta din segmentele day to day și din proiecte. „Așa cum spuneam, suntem în plin proces de transformare. Industria în care activez este una preponderent tradițională, iar tehnologia își face loc cu greu în astfel de industrii. Beneficiile automatizării unor procese repetitive sunt evidente însă pentru finalizarea unor proiecte de genul acesta este necesară transformarea digitală a întregii organizații”, arată Cristina Costache.
Departamentul juridic este implicat în activitatea de zi cu zi a organizației, iar acest lucru presupune alinierea acestuia la strategia companiei. „Ce înseamnă asta? Trebuie să ne extindem domeniul de expertiză de fiecare dată când organizația pune pe piață un produs nou, activează pe o piață nouă sau adresează un canal nou de vânzare, integrează un sistem nou, ș.a. Modalitatea aceasta de aliniere la organizație nu este o strategie nouă a departamentului juridic. Ce este „relativ nou” este transformarea modului de lucru și a sistemelor pe care de folosim pentru a furniza „serviciile juridice”. Suntem în tranziție la acest moment către un sistem automat pe aprobare și generare/gestionare contracte. Ținta este eliminarea hârtiei în toate punctele în care ne permite legea”, explică avocatul.
Proiectele cheie ale anului 2019
2019 a fost un an foarte plin pentru Strauss România, iar acest lucru s-a reflectat și în activitatea departamentului juridic. „Având în vedere faptul că suntem stâns legați ca și departament de zona de business, majoritatea evenimentelor cu impact în business au și impact în activitatea noastră. Dacă ar fi să menționez proiecte cheie în 2019, trebuie să aduc în discuție continuarea proiectului de guvernanță a protecției datelor. Acest proiect este guvernat in-house de DPO-ul nostru Mirela Niculae, parte a departamentului juridic. Este un proiect strategic, cu impact major în organizație și care cere multă perseverență și dedicație, de aceea țin să îi mulțumesc Mirelei, pe această cale, pentru o treaba excelentă făcută”, menționează Cristina Costache.
Anul trecut s-a decis și trecerea la gestionarea planului de guvernanță a protecției datelor cu ajutorul unei aplicații furnizată de One Trust. Și acesta este un proiect anvergură atât din perspectiva volumului de informații gestionat în această aplicație, cât și prin prisma transformării organizaționale pe care o va implica. „Pe scurt va trebui să ne modificăm cu toții modul de a privi un program de compliance și modul în care toată organizația este responsabilă pentru succesul unui astfel de program. Tot din eșalonul „digital transformation” este și proiectul de „contract management”, cum îi spunem noi, deși este menit să facă mult mai mult: process management, contract management, arhivă electronică, meta-date, monitorizare executare contract, integrare cu alte sisteme, și altele. Acest proiect ca și „vis” este pornit de ceva ani, dar abia în 2019 am decis că nu putem lua o soluție „de raft” ci ne trebuie ceva construit pe nevoile noastre. Mă bucur că firma care ne ajută în construirea acestei soluții este una locală – DocProcess”, nuanțează avocatul.
Departamentul juridic este format din trei oameni și gestionează absolut tot ce este legat de acest domeniu. În linii mari, este vorba despre litigii comerciale (atât instanță, cât și arbitraj), litigii de muncă; partea comercială (de la întocmire de drafturi până la asistență în implementarea politicilor comerciale), partea de corporate, management de portofoliu proprietate intelectuală, protecția datelor (strategie, program, implementare, audit) precum și alte programe de conformare: concurență, anti-fraudă, securitatea instrumentelor financiare, ș.a.
La întrebarea dacă sunt suficienți oameni în departament, Cristina Costache răspunde că, deși și-ar dori mai mulți, echipa, așa cum este structurată, reușește să facă față tuturor provocărilor. „Raportat la mărimea organizației suntem destui. Văd și discut cu alți manageri de departamente juridice. Cred că suntem mai bine ca alții și alții stau mai bine ca noi în ceea ce privește resursa umană. Nu mă plâng. Totul depinde de gradul de dependență al organizației față de departamentul pe care îl gestionezi”, explică avocatul.
Criteriile de alegerea a firmelor de avocatură
Departamentul coordonat de Cristina Costache colaborează foarte bine cu casele de avocatură. „Datorita unor prestații extraordinare în anul ce s-a încheiat voi nominaliza două firme de avocatură: Filip & Company și Niculeasa Law Firm. Au echipe fantastice și mă folosesc și de această platformă pentru a-i felicita”, declară expertul Strauss România.
Alegerea colaboratorilor externi s-a făcut întotdeauna după o anumită strategie. Juristul arată că firmele de avocatură cu care compania sa lucrează ar trebui împărțite în două categorii.
Prima include firma de casă cu care se colaborează în mod constant pe proiecte recurente și situații punctuale urgente. O astfel de firmă trebuie să fie una dintre cele mari din România, trebuie să fie dispusă să aloce un partener pentru a fi SPOC pentru client și să acorde același nivel de profesionalism indiferent de bugetul pe care un client îl cheltuie într-un an cu firma respectivă.
A doua categorie ar fi firmele de nișa sau boutique. Acestor firme le sunt atribuite proiecte specifice, de anvergură, dar în general axate pe un singur domeniu, ca de exemplu: taxe sau proprietate intelectuală. Aceste firme sunt în general mici, au o singură specializare și sunt înființate de specialiști în domeniul respectiv.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Cristina Costache a absolvit Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Ploiești, profilul matematică-fizică.
Ulterior, a urmat cursurile Universității „Titu Maiorescu”. „ Am absolvit facultatea și m-am întors în Ploiești, unde am fost admisă ca avocat stagiar în Baroul Prahova. Ca avocat stagier, practica majoritară a fost cea de instanță, consultanța ocupa cam 7-10% din activitatea mea, pe vremea aceea. Faptul că mama mea mi-a fost îndrumator m-a ajutat enorm având contact și/sau pledând în toate tipurile de litigii. Mai rar ca avocat stagiar să ajuți la documentarea recursurilor de la Înalta Curte (așa i se spunea pe vremea aceea). Tocmai datorită acestui acces la practică în anii de stagiatură am reușit să fiu prima la examenul de definitivat”, povestește avocatul.
În 2016, a venit în București, unde a colaborat la o casă de avocatură. Din acest moment, structura activității sale s-a schimbat drastic și a trecut la 90% consultanță și 10% litigii. Aici a avut șansa de a învăța limba engleză „juridică” și de business. Tot aici a avut șansa de a învăța cum se construiește și se poartă corespondența de business într-un mod profesionist. „De la această firmă de avocatură am fost detașata la Elite România atunci, Strauss România acum. Trebuia să fie pentru o perioadă de două luni și anul trecut s-au făcut 12 ani. Aici am învățat ce ănseamnă in-house și ce înseamnă business. Aici am învățat cum să lucrez în echipă și cum să coordonez o echipă, iar anul trecut, ca o recunoaștere a activității mele în ultimul deceniu, dar și ca urmare a extinderii domeniului de expertiză în care activez prin integrarea cunoștințelor teorectice și practice în protectia datelor am fost numită ca Privacy Manager Europe la nivel de grup, având în subordine opt țări”, detaliază Cristina Costache.
Intră pe LadyLawyer.ro și află mai multe despre activitatea, preocupările și proiectele doamnelor avocat din cele mai importante firme de pe piața locală