Lavinia Aftodor (foto), Senior Legal Counsel la BCR, a fost declarată de Euromoney Legal Media Group drept Rising Stars în România. Este singurul avocat in house din țara noastră care a primit, în 2019, această distincție. Povestea unui astfel de profesionist, care se remarcă în domeniul său de activitate, merită să fie cunoscută. Experiențele pe care Lavinia le-a trăit până acum pot reprezenta lecții pentru cei care-și doresc să pășească în carieră având în față adevărate modele.
Lavinia Aftodor s-a format „furând” meserie de la unii dintre cei mai buni profesioniști din domeniul avocaturii de business. Încă din anul doi de facultate, a dat curs unei invitații venite din partea unui coleg mai mare care i-a propus să urmeze un stagiu de practică într-o casă de avocatură. „Pe atunci, practica în timpul facultății era ceva exotic, generația mea era destul de mult aplecată spre partea academică, în contextul în care oferta de internship era și ea extrem de redusă. Noiembrie 2003 a fost startul meu și a fost cu noroc. Într-o echipă de oameni tineri, am încercat să ‚fur’ câtă meserie am putut. Aveam de la cine, fiind vorba de echipa coordonată de Daniel Badea, acum Managing Partner al Clifford Chance. Făceau multe proiecte sofisticate, atât pentru acele vremuri, cât și pentru ceea ce credeam eu pe atunci că înseamnă avocatura. Acolo am prins gustul avocaturii de business”, își amintește Lavinia.
După finalizarea facultății, în 2006, a intrat într-o etapă de diversificare. Și de această dată șansa a fost de partea sa și a ajuns să lucreze într-o altă echipă de profesioniști, coordonată de Sorin Mitel (Senior Partner si fondator al firmei Mitel & Asociații, N.R.) și Gabriela Anton (acum Partener al firmei Țuca Zbârcea & Asociații, N.R.). Aici a avut oportunitatea de a experiementa munca în fiecare domeniu important, păstrând tot specificul avocaturii de business. „Acolo am prins perioada de boom al pieței, am lucrat intens pentru acomodarea multitudinii de proiecte, am început să învăț ce înseamnă parteneriatele cu clienții și dedicarea pentru reușita unui proiect. Succesul lor era și succesul nostru”, subliniază avocatul.
Un an mai târziu, în 2007, s-a alăturat casei de avocatură D&B David și Baias, în echipa de financial services coordonată de Sorin David și Laura Toncescu. „Acolo am atins pragul de maturitate profesională și, cred eu, am înțeles bazele pieței complexe în care un avocat trebuie să își găsească locul alături de client. Sorin și Laura mi-au oferit ocazia să muncesc, să greșesc, să repar. În echipe multidisciplinare, cu proiecte cross-border, alături de colegii din PwC, am pășit în champions league-ul pieței de consultanță și am clădit relații pentru o viață. Ei m-au învățat să fiu cine sunt, dar mereu mai mult”, susține expertul BCR.
Iar toate aceste experiențe au pregătit-o pentru provocările pe care trebuie să le depășească în momentul de față ca Senior Legal Counsel la BCR.
Privind în spate, își dă seama că trecerea către munca în industria bancară a intervenit firesc, fiind încurajată și de echipa din care urma să facă parte. „Lucrând cu jucători mari din piața serviciilor financiare, în cei peste zece ani petrecuți în avocatură, am văzut provocările industriei. Cu o curiozitate mai matură, de data aceasta, am făcut pasul spre piața bancară în 2014. Despărțirea de consultanță nu a fost ușoară, dar m-a ajutat mult echipa cea nouă. Nu a fost o mișcare plănuită sau căutată, ci mai degrabă o tentație căreia i-am dat curs pe baza unei potriviri profesionale. Mi-a plăcut ce vedeam în viitoarea echipă, mi-a plăcut să schimb idei cu ei la interviu, deschisesem Cutia Pandorei”, povestește Lavinia.
Referindu-se la rolul său de Senior Legal Counsel la BCR, explică faptul că este unul complex, care implică o foarte bună cunoaștere a industriei bancare, dar și a celorlalte sectoare din economie. „Avem un proiect, avem un client intern (departamentele de business) și un client extern. Și un legal counsel care trebuie să îi împace pe toți. Să prindă dorințele tuturor, dar și ce îi mână în proiecte, să pună riscului haina oportunității. Să sfătuiască încurajator, dar și echilibrat, să fie la un telefon sau whatsapp distanță atunci când este nevoie. În fiecare zi e altfel, deși tot finanțări facem. Finanțările în care sunt eu implicată sunt dintre cele complexe, în care desenezi tranzacția împreuna cu colegii din business, în care îți bați capul cu colegii din sindicalizări și validezi totul cu echipele de risk management și product development, ca lucrurile să meargă bine la implementare. Trebuie să te asiguri că sunt respectate fluxurile interne, că se fac pașii interni care sunt necesari, astfel încât ce se livrează clientului extern să fie fezabil. În cei aproape șase ani de când sunt aici, nu mi-a lipsit varietatea. Am făcut echipă cu jucători din sectorul transporturilor, pharma & healthcare, TMT, energy, agricultură, fiind, împreună cu colegii din BCR, alături de ei în investitiile făcute în economia românească, cu obiectivul de a construi. Cred că doar împreună putem crește și dezvolta sustenabil”, punctează Lavinia Aftodor.
Juristul intern este liantul între toate părțile implicate într-un proiect. „Începând cu derularea pitch-ului și finalizarea procedurii de selecție, și terminând cu agrearea ultimelor documente ale tranzacției respective, lucrăm umăr la umăr cu avocații externi. Ne bazăm pe expertiza avocaților externi, pe sfaturile și ideile lor și, nu în ultimul rând, pe recomandările pe care ni le fac. Avem încredere în sprijinul lor, pentru că altfel nu putem imagina un parteneriat. Când au nevoie de confirmări de la juristul intern, suntem acolo să ajutăm, când vrem să lămurim ceva, sunt acolo să ne clarifice. Fiecare are rolul său bine determinat, dar ne și ajutăm la nevoie. Discutăm, uneori ne contrazicem, dar provocarea profesională este mereu acolo, cu scopul final de a oferi clientului un sfat cât mai bun. Colegii din proiect îmi spun mereu „doi avocați, trei idei”, însa noi știm că doar din cel puțin trei idei rămâne, în final, una care e cea mai bună”, arată profesionistul BCR.
Lavinia Aftodor, Senior Legal Counsel la BCR
Colaborarea cu firmele de avocatură
Din poziția de in-house lawyer, Lavinia lucrează intens atât cu avocați români (firme), cât și cu avocați străini. Totul depinde de proiectul care trebuie realizat. „E o plăcere să îmi regăsesc vechi colegi de breaslă, din case de avocatură de prestigiu, cu care să fac echipă în cadrul unui proiect complex. Fiind de aceeași parte, ne sfătuim, facem schimb de păreri, astfel încât clientul să beneficieze de cel mai bun rezultat al experienței noastre. Avem, la nivelul băncii, un panel de case de avocatură care ne sunt parteneri strategici, în funcție de domeniu – real estate, project finance, public sector, litigii, etc. Panelul este construit și structurat astfel încât să acopere nevoile noastre de asistență juridică într-o gamă largă de proiecte, și are la bază criterii precum experiența într-un domeniu/industrie, capabilitățile tehnice ale firmelor respective, dimensiunea echipelor. Atunci când avem nevoie de expertiza pe lege străină în cadrul unui proiect, apelăm la partenerii juridici selectați în cadrul proiectului respectiv să ne asiste pe drept românesc și îi rugăm să ne recomande câteva opțiuni din care să alegem mai departe. Toate casele de avocatură cu care colaborăm sunt de tradiție, cu vastă experiență în industria financiar-bancară, parteneri cu care am construit relații solide de-a lungul timpului”, detaliază juristul BCR.
Externalizarea serviciilor juridice către firme de avocatură intervine atunci când apar proiecte foarte complexe. În cazul proiectelor mici și medii, problemele sunt gestionate intern, dar pentru proiectele mai complexe sau cu un grad ridicat de sofisticare, se apelează la serviciile caselor de avocatură.
„Fiecare consilier juridic din echipa din care fac parte își gestionează propriile proiecte, dar ne sfătuim, la nevoie, și între noi, pentru cele mai bune rezultate. Atunci când avem o tranzacție complexă, începem cu o întâlnire cu echipa de proiect, în care încercăm să punem la punct principalele coordonate. Punem pe hârtie toate informațiile pe care le avem și apoi creionăm un scope of work. Încercăm să îl facem de la început cât mai cuprinzător, astfel încât casele de avocatură să aibă toate detaliile necesare pregătirii unei propuneri de onorarii. Transmitem apoi acest scope of work către câteva dintre firmele de avocatură din panelul nostru, alese în funcție de specificul și dimensiunea proiectului. Pitch-ul este un exercițiu competitiv, iar firma de avocatură selectată știe de la început care sunt așteptările proiectului și ale clientului în termeni de timp, livrabile, implicare. Atât pe parcursul cât și la sfârșitul fiecărui proiect discutăm, atât în echipă, cât și cu partenerul extern, ce a mers bine și ce ar mai trebui îmbunătățit. Întotdeauna învățăm din proiecte, niciun proiect nu este la fel cu celălalt. Dar, întodeauna există deschidere și dialog și asta ne face câte puțin mai buni cu fiecare proiect încheiat”, explică specialistul BCR.
Atunci când este luată decizia în legătură cu firma de avocatură cu care se va colabora într-un proiect sunt avute în vedere mai multe criterii. Costurile financiare sunt un element important, pentru că BCR încearcă mereu să echilibreze raportul calitate-preț. „Suntem un client destul de demanding, dar partenerii noștri știu acest lucru și se ridică la înălțimea așteptărilor. După ce închidem un proiect și respirăm cu toții puțin, vorbesc cu colegii mei și îi întreb cum au simțit că au mers lucrurile. În termeni de ce ne-am propus și ce am reușit, ce s-a promis și ce s-a livrat. Evaluăm calitatea serviciilor, adaptabilitatea la nevoile proiectului, livrarea la timp, modul de abordare a momentelor mai sensibile (nu au cum să nu apară în tranzacțiile mari, în care presiunea de timp există aproape fără excepție) și managementul proiectului per total. Încercăm să luăm în calcul toți factorii importanți și vorbim deschis cu partenerii noștri, oferim feedback și primim, la rândul nostru”, menționează juristul.
Proiectele momentului
Dintre proiectele momentului, Lavinia Aftodor l-a indicat, în primul rând, pe cel care implică transformarea modului în care se lucrează cu clienții externi.
„Învățând de la ei și de la vremurile în care trăim, am înțeles, cred eu, ce și cum anume trebuie să adaptăm. Acum încercăm să transpunem asta în modul nostru de lucru. Un nou prilej de a ne pune priceperea și creativitatea la muncă, alături de toți stakeholderii. Lucrăm la adaptarea documentației de credit, la documentația din spatele documentației de credit, cu viziunea că vom avea un produs final suplu, de care clienții să fie satisfăcuți și despre care să ne placă să povestim”, spune juristul.
Un alt proiect important este „George”, aplicația de banking inteligent, la a cărei îmbunătățire se lucrează în mod constant de la lansare și până acum, pentru a prinde cât mai mult din ceea ce își dorește omul modern de la banking. „Aici eforturile sunt permanente, atât pe partea de design, cât și pe partea de testare, iar noi, oamenii din BCR, suntem primii critici, astfel încât la clienții externi să ajungă cea mai smart versiune a aplicației”, amintește specialistul BCR.
De asemenea, echipa din care face parte Lavinia Aftodor muncește intens la „tehnologizarea” modului de lucru în zona de legal, pornind de la automatizarea unor procese simple, de natură să elimine acele responsabilități curente care nu aduc multă valoare adaugată, și până la implementarea unor soluții cu elemente de artificial inteligence, care au scopul de a prelua aspecte mai complexe ale activității juriștilor. Scopul ultim al acestei abordări este acela de a livra mai repede și mai bine către clienții BCR, iar ca și efect secundar să permită membrilor echipei juridice să se concentreze asupra acelor aspecte unde expertiza face într-adevăr diferența.
Lavinia Aftodor mărturisește că nicio zi de lucru nu seamană cu alta, dar că o ajută foarte mult în activitatea sa faptul că este organizată. „Sunt zile în care se mai adună task-uri administrative dar, în cele mai multe zile, mă țin de lista de priorități a proiectelor. Cu asta încep, de fapt, în fiecare zi, cu agenda. Mă uit să văd ce am de făcut, stabilesc o ordine anume. Se mai schimbă pe parcursul zilei, ne mai adaptăm din mers. Dacă să pregătesc un mail de răspuns la o problema juridică nu îmi ia mai mult de cinci minute, prefer să îl fac pe loc. Încerc să păstrez o oră sau două, în funcție de, posibilități, în care să fac „mărunțișurile”, astfel încât să mă pot concentra mai apoi pe lucrurile time-consuming. Încerc, pe cât posibil, să îmi anticipez săptămâna, măcar în linii mari. Și mai încerc să îmi setez așteptări realiste, astfel încât să mă pot replia în caz de nevoie. Contrar impresiei generale, munca de in-house lawyer nu este rutinantă, sau cel puțin nu mai rutinantă decât orice altă muncă, inclusiv avocatura. Sarea și piperul sunt prezente zi de zi”, susține juristul.
În Departamenul Juridic al BCR, sunt organizate mai multe echipe de specialiști, care furnizează servicii juridice tuturor ariilor de business ale bancii. Departamentul de Consultanță de business are puțin peste 20 de persoane, la rândul lor împărțite pe echipe mai mici. Echipa în care activează Lavinia Aftodor se numește Echipa Corporate Banking și Micro, are 18 persoane și deservește, în principal, departamentul Group Large Corporate. „Fiind parte a unui grup bancar de renume, sigur că avem și proiecte mixte, în care lucrăm împreună cu colegii din Erste și, implicit, cu corespondenții noștri pe aria juridică relevantă. Ca și cu colegii locali, ne ajutăm și ne cerem sfaturi reciproc atunci când este nevoie, atât pe proiecte cât și pe probleme punctuale ce țin de competentele specifice jurisdicției în care activează fiecare”, arată specialistul.
Școala de Bani și alte proiecte de voluntariat
Privind la anul care tocmai s-a încheiat, Lavinia Aftodor se declară mulțumită de faptul că, pe lângă activitatea sa juridică obișnuită de zi cu zi, a avut norocul să fie implicată în proiectul Școala de Bani.
„Alături de alți colegi din bancă, ne dedicăm câte o părticică din timp pentru a merge în gradinițe, școli și licee, într-un demers de educare financiară a copiilor și adolescenților. Stăm de vorbă cu ei, încercăm să le împărtășim din cunoștinte, din experiență dar și din greșelile noastre, într-un mod autentic. Nicio oră nu e la fel cu alta, nicio clasă nu e la fel cu cea de dinainte. Nu e ușor, mai ales pentru un „neprofesionist” în ale catedrei, ca mine, dar e un proiect foarte aproape de sufletul meu și mă bucur că putem sprijini în felul acesta viitoarele generații. Îmi place să cred că sunt pe un drum frumos, pe care l-am clădit cu răbdare și atenție. Este o perioadă foarte solicitantă și cred că va continua să fie și în viitorul apropiat, fapt pentru care simt că sunt într-o continuă adaptare la noile realități. În paralel cu această adaptare și depășirea provocărilor ce vor veni, îmi doresc să continui cu proiectul Școala de Bani cât mai mult timp. Și, de ce nu, să mă implic și în alte proiecte de voluntariat în care experiența sau cunoștințele mele pot fi de folos. Cred că viața profesională a fost generoasă cu mine și aș vrea să ofer mai departe din tot ce am acumulat până acum”, precizează profesionistul BCR.
Europe Rising Stars Awards este un proiect al grupului Euromoney Institutional Investor PLC, din care, printre altele, mai face parte și IFLR (International Financial Law Review). IFLR 1000 alcătuiește anual clasamente ale caselor de avocatură din toate jurisdicțiile importante, cercetarea fiind axată pe expertiza din domeniile serviciilor financiare și a fuziunilor și achizițiilor. Topurile sunt alcătuite în urma unor analize riguroase, a interviurilor cu clienții și competitorii firmelor.
Euromoney editează și platforma Benchmark Litigation, acordând premii anuale pentru cei mai buni avocați în materia soluționării disputelor.