BizLawyer

Paul Buta, noul Managing Partner la Mușat & Asociații: Nu voi schimba linia, pentru că aceasta ține de brandul firmei, de codul său „genetic”, de esența a ceea ce face și a modului în care o face

Paul George Buta, avocatul firmei Mușat & Asociații care a preluat poziția de Managing Partner în luna februarie a acestui an, va păstra linia pe care a evoluat casa de avocatură până acum, fără a interveni în modul de lucru și de organizare, dar va aduce și câteva schimbări legate mai ales de conștientizarea valorilor brandului și consolidarea acestuia, precum și a modului de comunicare și percepției în mediul extern.”La Mușat & Asocații nu se poate schimba linia, pentru că aceasta ține de brandul firmei, de codul său „genetic”, de esența a ceea ce face și a modului în care o face. Rămâne aceeași linie, modul de lucru este consistent și constant cu ceea ce a făcut această firmă timp de peste 30 de ani, diferă doar anumite elemente de conștientizare, care pot fi îmbunătățite”, a spus Paul George Buta într-un interviu acordat grupului BizLawyer.

Avocat tânăr și experimentat, noul Managing Partner folosește indicatori obiectivi în actul de management pentru a vedea ce poate fi îmbunătățit în activitatea firmei și a verifica unde sunt puncte nevralgice sau anumite blocaje în munca pe echipe. ”Aceasta este o schimbare din perspectiva faptului că oferă mai mult confort și mai multă predictibilitate; îți dă un sentiment de control faptul că știi mult mai clar ce este de făcut, unde te poți uita pentru a vedea ce este bine și ce trebuie îmbunătățit”, a nuanțat avocatul.

Gheorghe Mușat, avocatul care a fondat firma ce a devenit unul din pilonii pieței avocațiale chiar de la începutul formării acesteia, este acum Chairman și Senior Partner. ”Faptul că eu ocup acum poziția de Managing Partner nu trebuie perceput ca o retragere a domnului Mușat. Nu se retrage și este foarte bine că nu o face, pentru că prezența sa este deosebit de utilă. Ar fi o pierdere substanțială de know-how dacă nu am mai avea acces la această resursă”, a arătat interlocutorul BizLawyer. Fondatorul Mușat & Asociații își reduce gradul de implicare în chestiunile de management operațional, dar rămâne implicat în dosarele majore ale firmei, în cele mai importante proiecte pentru clienți, pe care le discută și analizează cu noul Managing Partner și, după caz, cu cei trei Deputy Managing Partners și partenerul coordonator de proiect.

De altfel, spune Paul George Buta, fără leadership-ul său, firma nu ar fi trecut cu atâta siguranță prin criza sanitară. ”Noi am traversat această perioadă fără stres, temeri, crize existențiale, pentru că domnul Mușat și-a asumat la acea vreme leadership-ul și ne-a arătat ce trebuie să facem. Discutam ulterior cu colegii mei parteneri și am recunoscut cu toții că, chiar și dacă făceam o mie de calcule, proiecții, analize și prognoze, nu am fi obținut aceleași rezultate. Intuiția sa și experiența și-au spus cuvântul”, a mai arătat Managing Partner-ul firmei Mușat & Asociații.

În ciuda dificultăților economice din perioada pandemiei, firma a avut rezultate bune în anii 2020 și 2021, iar anul acesta avocații sunt, de asemenea, foarte ocupați. ”Ca și profil de proiect pot să vă spun că, de regulă, noi avem întotdeauna pe masa de lucru proiecte foarte complexe și sensibile. Avem anunțuri pentru angajări, cooptăm avocați și anul acesta. Avem în organigramă posturi deschise și pentru anul viitor, creștem echipele, avem posturi disponibile pe aproape toate ariile de practică. Standardul nu-l putem scădea, proiectele sunt mai multe și trebuie să acționăm în consecință”, a explicat Paul George Buta.

În 2023, el se așteaptă la o creștere accelerată și mai consistentă decât cea înregistrată în 2022.  
”Această tendință de creștere constantă se explică prin faptul că, în cazul nostru, ”elasticitatea” față de un domeniu sau de o industrie este foarte redusă. Nu avem creșteri sau descreșteri spectaculoase în funcție de evoluția acelei industrii sau acelui domeniu, noi creștem constant pe ansamblu”, a mai spus avocatul în interviul acordat grupului BizLawyer.

Paul George Buta spune că principala provocare pe care o vede în următorii doi-trei ani, este legată de forța de muncă. Pentru că șansele firmei Mușat & Asociații să recruteze lateral sunt foarte reduse datorită diferențelor de cultură organizațională, firma trebuie să se bazeze pe oamenii pe care îi crește în această cultură încă de la început. În această idee, pentru a-i forma pe avocații care i se alătură, firma a construit un program de pregătire profesională inițială derulat pe o perioadă de patru ani, care începe cu doi ani de stagiu și continuă cu alți doi ani după definitivat.

Ar fi posibil, în viitorul apropiat, ca în denumirea firmei să intre și  o altă particulă, un alt nume de avocat ? În ce condiții s-ar întâmpla acest lucru? Paul George Buta are un răspuns tranșant la aceste întrebări.

Mai multe despre prioritățile noului Managing Partner al firmei Mușat & Asociații, proiectele firmei, modul în care lucrează avocații și direcția, liniile strategice pe termen scurt și mediu ale casei de avocați, în interviul acordat de Paul George Buta.

* * * *
BizLawyer: Anul acesta ați preluat poziția și responsabilitățile de Managing Partner al firmei Mușat & Asociații. Ce înseamnă această schimbare pentru societatea de avocatură? Numirea dumneavoastră aduce modificări importante, o noua strategie, vă asumați ținte noi, veți pune accent pe anumite aspecte ale activității, sau veți păstra linia de până acum?


Paul George Buta
: Eu văd acest rol de Managing Partner ca pe un catalizator. Ceea ce trebuie să fac eu, este să-mi ajut colegii să își atingă potențialul maxim.

La Mușat & Asocații nu se poate schimba linia, pentru că aceasta ține de brandul firmei, de codul său, de esența a ceea ce face și a modului în care o face. Și nici nu aș vrea vreodată să schimb ceva, modul de abordare, de lucru și de organizare fiind elementele care ne țin pe toți împreună.

Pe de altă parte, dacă domnul Mușat, Senior Partner al firmei, acționează în baza experienței sale și nu trebuie să își fundamenteze fiecare idee, eu funcționez mai mult pe bază de indicatori obiectivi. Am încercat să creez o structură în care să existe anumiți indicatori – cu rolul de a ne arăta unde și ce putem îmbunătăți – și să generez o mai mare conștientizare a lor și a modului în care ne putem urmări și cuantifica activitatea, verifica unde sunt puncte nevralgice sau anumite blocaje în munca pe echipe șamd.

Din această perspectivă, urmând aceeași linie, există întotdeauna lucruri de îmbunătățit și cred că se pot îmbunătăți și modul de lucru, și – ce mă interesează pe mine în mod special – conștientizarea valorilor brandului și consolidarea acestuia, a modului de comunicare și a percepției în mediul extern.

Mă interesează de asemenea o mai bună corelare între performanța profesională și cea financiară, până la urmă avocatura de afaceri fiind și ea, un business în sine. Rămâne deci aceeași linie, modul de lucru este consistent și constant cu ceea ce a făcut această firmă timp de peste 30 de ani, diferă doar anumite elemente de conștientizare, care pot fi îmbunătățite.



 


Să amintim că ați trecut și prin poziția de Deputy Managing Partner, ați avut o perioadă de formare, de învățare, până ați preluat rolul de coordonator al firmei...


Am fost Deputy Managing Partner și îi am lângă mine pe colegii mei, Iulian Popescu, Răzvan Stoicescu și Mihai Popa, Deputy Managing Partners. Este important să creezi anumite structuri de decizie care să funcționeze cât mai eficient, să poată analiza și să facă propuneri informate și să se ocupe de anumite chestiuni foarte importante, pe anumite linii: de consolidare a brandului, de rezultate financiare, de optimizare a fluxului de lucru, de marketing și comunicare, de business developement sau de gestiune a portofoliului de clienți.  

În acest fel, un Deputy Managing Partner poate coordona mai multe comitete de parteneri care pot face analize pe anumite teme punctuale și veni cu anumite propuneri, astfel încât să nu mai trecem toți prin această procedură. În acest mod se pot eficientiza activitățile și am văzut că răspunsul este foarte bun: partenerii, inclusiv cei mai tineri, sunt entuziasmați și doritori să se implice, să contribuie. Din acest punct de vedere, cred că este un lucru bun să generezi clusterele de lucru pentru a putea valorifica un knowledge care, din nou, pentru noi este foarte util, având în vedere vechimea și experiența celor implicați.


Firmele de avocatură locale, independente, înființate imediat după Revoluție, au ajuns într-un moment foarte interesant al evoluției: fondatorii au atins sau se apropie vertiginos de vârsta retragerii. Trebuie găsite cele mai bune soluții manageriale pentru a trece cu bine peste acest hop. Cât de apropiat este acest moment la Mușat & Asociații?


Nu pot spune decât că nu o să găsiți niciun avocat în această firmă care să vrea ca domnul Gheorghe Mușat să se retragă. Inevitabil se va întâmpla și asta la un moment dat, dar nu vrem să ne gândim la această posibilitate.

Domnul Mușat nu are de gând să se retragă și este foarte bine că nu o face, pentru că prezența sa este deosebit de utilă. Mă refer în primul rând la ampla sa experiență, dar nu pierd din vedere nici faptul că îl cunoaște pe fiecare avocat din această firmă, cu particularitățile sale, știe cum s-a lucrat, cunoaște toți clienții, are o viziune completă și complexă asupra pieței. Ar fi o pierdere substanțială de know how dacă nu am mai avea acces la această resursă.

Este foarte bine că este aici și îl ținem să se implice cât putem de mult.

Realist, ceea ce vă pot spune este că sunt proiecte în firmă pe care le discutăm cu dânsul, pe care le supraveghem împreună constant. Mă refer la proiectele de interes major pentru firmă. Și, dincolo de asta, pentru mine este un beneficiu foarte mare faptul că mă pot consulta cu dânsul pe chestiuni legate de strategia de dezvoltare a firmei și politicile pe care vrem să le implementăm.

Faptul că eu ocup acum poziția de Managing Partner nu trebuie perceput ca o retragere a domnului Mușat. Au fost și alți oameni care au avut acest rol înaintea mea, iar domnul Mușat nu s-a retras.

Este normal ca domnia sa să vrea să își reducă gradul de implicare în toate chestiunile manageriale și, pe acest fond, implicarea sa este ceva mai limitată, la teme care țin de politicile esențiale ale firmei, la clienții și proiectele importante, la strategiile de dezvoltare.

Participă și se implică, le discutăm înainte, le analizăm împreună cu colegii parteneri.

Spre exemplu, facem prognoze pe 3 sau 5 ani, inclusiv pe teme precum posturi, organigrame, onorarii, venituri șamd, prognoze care, atunci când excelează în cifre nu sunt chiar pe placul domnului Mușat... Dar, bineînțeles, direcția, concepția generală a modului în care funcționează aceste structuri și aceste politici sunt discutate și beneficiază de input-ul său, care este întotdeauna foarte corect.

În perioada pandemiei, sincer vă spun că fără leadership-ul său nu ieșeam atât de bine. Noi am traversat această perioadă fără stres, temeri, crize existențiale, pentru că domnul Mușat și-a asumat la acea vreme leadership-ul și ne-a arătat ce trebuie să facem. Discutam ulterior cu colegii mei parteneri și am recunoscut cu toții că, chiar și dacă făceam o mie de calcule, proiecții și prognoze, nu am fi obținut aceleași rezultate nici în zece ani... Intuiția sa și experiența și-au spus cuvântul.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

 

Promovarea pe poziția de Managing Partner al firmei a adus idei noi sau schimbări în activitatea echipelor din cadrul societății? Ați pus sau veți pune în aplicare, anul acesta, măsuri din agenda proprie menite să consolideze businessul? Vor urma și altele? Am înțeles ca lucrați mai științific, aveți nevoie de indicatori și îi urmăriți....


Asta ar fi o schimbare, faptul că cer tuturor colegilor să conștientizeze că există anumiți indicatori care se monitorizează și după care ne putem ghida, pentru a vedea ce facem bine, dar și ce am putea să facem mai bine. Cred că aceasta este o schimbare din perspectiva faptului că oferă mai mult confort și mai multă predictibilitate; îți dă un sentiment de control faptul că știi mult mai clar ce este de făcut, unde te poți uita pentru a vedea ce este bine și ce nu.

Pe de altă parte, insist foarte mult pe o mai mare deschidere, pe comunicarea transparentă în exterior a ceea ce înseamnă brandul Mușat, ce face și cum face. Domnul Mușat a privit cu reticență această idee, îmi spunea că nu îi place lauda de sine, să spună ce se face în firmă și cum facem noi anumite lucruri... Dar aceasta este o schimbare la care țin. Întotdeauna am plecat de la premisa că sunt mândru să fiu avocat în cadrul firmei Mușat & Asociații – și cred că și colegii mei simt la fel – așa că vreau să comunic asta.

Discut frecvent și cu cei mai tineri oameni din firmă pentru a vedea cum se simt, ce le place, cum lucrează, ce cred ei că ar trebui îmbunătățit în modalitatea de funcționare și văd că au înțeles faptul că abordarea noastră este diferită de oriunde altundeva pe această piață. Discută cu foști colegi, angajați în alte firme și văd că avem un alt mod de lucru, altfel se construiește comunicarea în interiorul echipei și cu celelalte echipe.

Iar asta vine cu bune și cu rele... Munca la Mușat & Asociații te expune uneori la o presiune mai mare și le spun asta, chiar de la început, celor care intră în programul nostru de pregătire inițială.

Noi creștem avocați care să poată ajunge să stea pe picioarele lor. Să nu cedeze la presiune, să aibă încredere, să se uite în ochii clientului și să-i poată spună dacă cred sau, dimpotrivă, nu cred că are șanse. Să-i explice ce putem face pentru el, ce înseamnă asta șamd. Să nu le fie frică.

Pentru a-i forma pe avocații care ni se alătură, am construit un program de pregătire profesională inițială derulat pe o perioadă de patru ani, care începe cu doi ani de stagiu și continuă cu alți doi ani după definitivat. Principalul motiv pentru care am creat acest program pe patru ani este acela că nu poți crește un avocat la standardul la care credem noi că trebuie să fie pentru a lucra la Mușat & Asociații, în numai doi ani. Perioada de stagiu nu este suficientă. În primul rând, nu ai cum să îl implici atât de mult în acești doi ani, dat fiind nivelul de experiență versus tipul de proiecte pe care le avem noi și, în al doilea rând, e vorba de limitările profesiei: nu poate pune concluzii decât la Judecătorie, nu la Tribunal sau Curtea de Apel. De asemenea, nu poate fi client facing direct. Niciun client de-al nostru nu discută direct cu un stagiar.

Există o curbă de creștere în care, normal, și presiunea se mărește. Pe măsură ce ai noi responsabilități și faci lucruri tot mai complicate, mai puțin controlate pe atâtea niveluri în sus, responsabilitatea crește. Și este sarcina mea, ca și coordonator al programului, dar și a partenerului coordonator de echipă, să-i învățăm pe colegii aflați la început de drum să gestioneze presiunea cu care se confruntă. Pentru că presiunea este inevitabilă în profesia de avocat, ai de-a face cu acest stres al răspunderii pentru ceea ce faci tu. Avocații trebuie să învețe să gestioneze relația cu clientul, cu firma, cu colegii, cu autoritățile, și toate acestea se fac gradual.

La noi, stagiul nu înseamnă că vine cineva care îți pune în brațe trei dosare și îți spune ”du-te și fă-le!”, pe ideea că ”te aruncăm în apă și vei învăța tu să înoți”. Nu! Pentru noi, partea de pregătire a avocatului este esențială. Și asta pentru că șansele firmei Mușat & Asociații să recruteze lateral sunt foarte reduse datorită diferențelor de cultură organizațională.

Astfel, într-o proporție covârșitoare, eu trebuie să mă bazez pe oamenii pe care îi cresc în această cultură încă de la început. Și, pentru a-i forma la nivelul la care să performeze sub brandul Mușat & Asociații, trebuie să parcurgă acest drum, care are etapele sale și este gândit în așa fel încât să îmi asigure un inflow de avocați capabili să lucreze autonom, sunt pregătiți din multiple perspective și pot să performeze.


În calitate de coordonator al firmei Mușat & Asociații, se va vedea mai mult amprenta personală, în perioada următoare? Unde veți face ”fine tuning”? Care ar fi direcția, liniile strategice pe termen scurt și mediu?


Eu sper ca ceea ce se va vedea să țină de o mai bună comunicare cu toți stakeholderii noștri externi – fie că este vorba de clienți, de parteneri sau de studenți, ori de universități, de editurile de carte juridică sau de organizatorii de conferințe, că e vorba de organele profesiei sau de asociațiile de profil, de partenerii noștri foarte buni din străinătate cu care lucrăm. Asta aș vrea să văd, că există un mai mare efort alocat pe partea de comunicare, pentru că brandul Mușat și Asociații chiar iese în evidență prin tot ceea ce face.

După știința mea, noi suntem singurii cu prezență fizică continuă la birou și în toate proiectele, care insistăm pe pregătirea avocaților, perseverăm în această abordare necomoditizată a serviciilor de avocatură, adică pe efectuarea unor analize cât se poate de temeinice și orientate spre o valoare clară pentru client, chiar dacă acesta nu o cere ca atare.

Discutam recent cu colegii din practica de Achiziții Publice și îmi spuneau că avem clienți care solicitau asistență pentru depunerea unor documente într-o procedură. Avocații noștri le-au spus ce documente trebuie pregătite și care sunt pașii de urmat, dar, cu o zi înainte de depunere, clienții au revenit și au cerut ajutor pentru că nu aveau sau nu găseau ce le trebuia pentru acea procedură de achiziții. Atunci echipa noastră de Achiziții Publice și-a suflecat mânecile și avocații au făcut ce trebuia să facă departamentele acelor clienți: au completat și reformatat cv-uri, au căutat informații tehnice, au căutat experți, au discutat cu departamentul tehnic al clientului pentru a găsi specificațiile și a se convinge că se pliază peste cerințe...

Dau acest exemplu pentru că vreau ca lumea să înțeleagă că echipele noastre sunt construite mental în așa fel încât să depășească orice dificultate pentru a sprijini clientul. Pentru că acel client nu este numai cel care îți plătește factura la final, iar avocatura nu este un produs. Noi nu vindem un produs, ceea ce facem noi este că prestăm un serviciu, iar acest serviciu este sprijinirea clientului. Iar dacă la finalul zilei el simte că tu ai făcut doar minimul necesar și apoi i-ai trimis o factură, nu o să construiești o punte spre acel client, nu o să ai nicio legătură cu el. Nu o să te respecte niciodată nici pe tine, nici profesia ta.

Iar avocații noștri își sprijină clienții, așa sunt ei construiți și chiar dacă aș vrea să le schimb modul de gândire, acum nu se mai poate. Ei știu că trebuie să sprijine clientul cu tot ce pot ei, sunt axați pe ideea de a-l ajuta, nu de a-i vinde un produs. Nu! Ei întotdeauna caută o cale pentru a aduce valoare clientului, a ajunge la ceva pozitiv pentru acesta; avocații noștri nu se mulțumesc doar să dea acel legal advice, după care să emită factura și să spună ‘La revedere!’. Dimpotrivă, caută sprijin uneori la alte departamente din firma noastră pentru a rezolva problema clientului. Este un plus pentru echipele noastre și modul în care lucrăm, ce nu a fost comunicat eficient, din păcate.

Trebuie să recunoaștem că uneori profesia aceasta suferă din dezinteres, din limitare, din pierderea curiozității, a dorinței de a face mai mult, de a da o valoare tangibilă. Aș vrea să văd că tot mai multe firme își asumă un efort mai mare pentru a da relevanță profesiei, activității noastre.

Domnul Gheorghe Mușat, omul care a fondat firma ce a devenit unul din pilonii pieței avocaturii chiar de la începutul formării acesteia, este acum Chairman și Senior Partner și a rămas ”o figură extrem de proeminentă pe piață”, după cum spun directoarele internaționale. În ce tip de proiecte se mai implică?


Domnul Mușat rămâne implicat în toate dosarele majore ale firmei, în cele mai importante proiecte pentru clienți, pe care le discutăm și analizăm împreună, în mod frecvent, uneori și cu participarea celor trei Deputy Managing Partners și a partenerului coordonator de proiect. De asemenea, rămâne implicat în toate deciziile și propunerile privind activitatea esențială a firmei – aspectele de planning și dezvoltare, de organigramă, de strategia de business development, de structură a echipelor.

În toate aceste aspecte ale activității noastre este implicat total.


Și vă sprijină direct pentru a vă atingeți țintele ? Îi cereți opinii, aveți ședinte în care discutați subiecte esențiale pentru bunul mers al firmei?


Participă la toate ședințele de analiză pe proiecte operaționale și, de multe ori, facem informări legate de subiectele importante. Personal discut cu domnul Mușat foarte des, dacă nu zilnic, o dată la două zile, cel puțin, abordăm diversele subiecte care apar.

Pentru mine este foarte util acest dialog continuu cu domnul Mușat, pentru că eu analizez după indicatori, văd lucrurile dintr-o anumită perspectivă, iar partenerii firmei, care mă sprijină, văd lucrurile din perspectiva echipei. Având aceste două perspective, pot să întregesc imaginea cu perspectiva domnului Mușat, care vede lucrurile și prin prisma experienței de peste 30 de ani în cadrul firmei. Cu cele trei viziuni, eu voi avea o imagine completă și voi putea să trag o concluzie, pe care o discut ulterior cu domnul Mușat și cu colegii mei parteneri. O concluzie pe care mi-o fundamentez din mai multe perspective, perspectiva domnului Mușat fiind una foarte-foarte utilă.


În ultimii 2-3 ani, în ciuda condițiilor dificile din piață, este de presupus că firma a avut un parcurs lin. Ne puteți spune mai multe despre performanțele sale, despre echipe și activitatea din ariile de practică esențiale? Cât de complicați au fost ultimii trei ani – cu crize sanitară și geopolitică
raportat la anii anteriori?


În perioada pandemiei, pentru noi lucrurile au mers destul de bine, aș putea spune chiar că peste așteptări, pentru că am avut, din nou spun asta, leadership-ul domnului Mușat, iar asta ne-a ajutat să gestionăm corect acea perioadă.

Noi am intrat oarecum pregătiți în acea spirală a pandemiei. Suntem o firmă foarte solidă, iar activitatea, chiar în regim „remote”, a fost una intensă pentru că Mușat & Asociații este o firmă cu o clientelă diversificată și de anvergură care, în această perioadă de criză sanitară, criză economică și geopolitică, a apelat la serviciile noastre cu o frecvență sporită, inclusiv în proiecte și tranzacții comerciale complexe.

În perioada pandemiei, proiectele de acest tip nu au dispărut. Ele au rămas, pentru că nu țineau de strategia de business și nu au fost afectate de contextul pandemic. Așa că, pentru noi, în această perioadă nu s-a simțit o scădere în activitate.

Normal, au fost industrii afectate, însă noi lucrăm interdisciplinar toate proiectele, în echipă. Le analizăm la nivel holistic, din perspective multiple și atunci nu a fost un impact vizibil în activitatea noastră. Dacă am fi făcut muncă de ”commodity”, pentru o industrie care a scăzut, în mod evident am fi fost afectați. O arie de practică ce ar fi făcut ”commodity work” pe un domeniu, era vizibil afectată. Dar, la noi, nu s-a întâmplat acest lucru.


Cât de complicat a fost 2021, mă refer la perioada post-pandemică, raportat la anii anteriori? Cum a fost numărul proiectelor, comparativ cu un an obișnuit? Dar încasările?


Anul 2021 a fost un an bun pentru Mușat & Asociații, dar nu pentru că 2020 ar fi fost un an slab. Sigur, anul 2020 nu a fost unul spectaculos, însă din ianuarie 2021 suntem pe o linie de creștere constantă și același trend îl văd și în 2022. Pot spune că încasările anului 2021, cât și cele din anul 2022 depășesc încasările din anul 2019.

Această tendință de creștere constantă se explică prin faptul că, în cazul nostru, ”elasticitatea” față de un domeniu sau de o industrie este foarte redusă. Nu avem creșteri sau descreșteri spectaculoase în funcție de evoluția acelei industrii sau a acelui domeniu, noi creștem constant pe ansamblu.


Care ar fi cele mai importante repere ale activitatii din 2022? Vă rog să ne spuneți câteva cuvinte despre cele mai ”active” arii de practică și despre gradul de sofisticare a proiectelor pe care avocații firmei Mușat & Asociații le-au avut pe masa de lucru.


Imaginea activității firmei în oricare dintre ani este influențată de profilul unic al modalității de abordare a proiectelor, care reflectă și poziționarea singulară pe piață a Mușat & Asociații. Noi suntem cel mai bine plasați pentru a oferi asistență în chestiuni foarte complexe și foarte sensibile.

De ce? Datorită modului de organizare, pentru că analizăm din toate perspectivele, pentru că avem toți oamenii aici, tot timpul, și mă pot consulta oricând cu oricare dintre ei și pot implica oricât de mulți oameni este nevoie în acel proiect, pentru a ajunge la o soluție finală benefică pentru client. Și atunci oamenii au încredere. Atunci când este vorba de chestiuni foarte sensibile și foarte complicate, sau tot ceea ce înseamnă chestiuni de mare complexitate, noi suntem, în mod special, bine poziționați pentru a trata acest gen de proiecte.

Pe de altă parte, această poziționare vine, ca orice pe lumea asta, și cu unele dezavantaje. Un impediment care vine la pachet cu acest profil se simte în comunicare. Tocmai pentru că lucrăm pe proiecte foarte complexe și foarte sensibile, clienții noștri, sau cei mai mulți dintre aceștia, nu ne permit să le facem publice, în nicio formă. Această obligație de confidențialitate privește majoritatea proiectelor în care firma este implicată.

Ca și profil de proiect pot să vă spun că, de regulă, noi avem pe masa de lucru proiecte foarte complexe și cu un grad ridicat de dificultate, care necesită implicarea de echipe mixte din diverse arii de practică. Sunt firme care anunță periodic câte o achiziție, câte un proiect de due diligence care se face pe bani puțini și se închide fără probleme. Noi nu avem așa ceva pentru simplul fapt că nu suntem competitivi pe proiecte mici, nu putem concura pe proiecte simple.

Mușat & Asociații este o structură cu avocați cu foarte multă experiență, care implică niște costuri mai mari și nu poate fi competitivă pe o muncă făcută, poate, în altă parte, de un junior. Pot spune că în structura noastră organizațională, pentru un proiect de fuziuni și achiziții există două sau chiar trei niveluri de evaluare și revizuire. Aceste niveluri au sens dacă proiectul este complex, or, dacă sunt chestiuni simple, nici pentru client nu are sens să plătească.

Pe de altă parte, îmi amintesc de o situație anecdotică: am avut cu ceva timp în urmă un client – o firmă mare din Elveția – care voia să cumpere o companie mai mică, din România, cu o activitate foarte nișată. Pentru că eram prima alegere în România, ne-au cerut să cotăm și li s-a părut mult. Așa că s-au dus în altă parte, o altă firmă a făcut due diligence. Au semnat contractul, au cumpărat și după 8 luni s-au întors la noi. Aveau probleme cu acea achizițe, mai precis cu firma care fusese preluată și care își mutase activitatea pe o altă societate. Contractul fusese prost întocmit și nu anticipase situațiile de acest tip. Și acum, ca să rezolvăm situația, a costat și a durat mult mai mult. Dar până la urmă am rezolvat-o, însă cu eforturi mult mai mari decât ar fi presupus asistența inițială în tranzacție.

Firește, nu putem generaliza, nu în toate proiectele se întâmplă așa, dar să zicem că pot apărea astfel de probleme într-unul din zece. Clientul trebuie să știe că își asumă un risc atunci când acceptă ofertele cu onorarii mici, pentru că acei prestatori de servicii lucrează pe cât oferă. Și s-ar putea ca sumele acelea mici, pe care le plătește inițial clientul, să crească de mai multe ori, ceva mai târziu, atunci când constată că lucrurile s-au făcut prost.

Fuziunile sau achizițiile în care noi suntem implicați sunt mult mai complexe. Avem divizări parțiale, proiecte multijurisdicționale, structurile sunt mai complicate, contractele pe care le facem sunt mult mai complicate și din perspectiva faptului că nu ne place să lăsăm chestiuni neacoperite. Pentru noi este foarte important ca un client pe care îl asistăm într-o achiziție să rămână clientul firmei. Or, dacă eu fac lucrurile de mântuială în procesul de achiziție, dacă îl las expus, nu va mai lucra cu mine.

Cei pe care i-am asistat în proiecte de achiziții și au intrat astfel pe piața locală au rămas clienții noștri, pentru că au văzut modalitatea în care lucrăm: noi nu tratăm numai achiziția în sine, tratăm proiectul și postimplementare, analizăm și riscurile pe termen mediu, le arătăm, să le cuantifice. Nu facem doar un contract pentru achiziția de părți sociale, pentru asta nu ai nevoie de Mușat & Asociații.

Noi facem o analiză foarte serioasă pe tot ce se întâmplă, tot ce a fost, ce este și ce va fi. Și pot să îi dau clientului o imagine completă a activității sale pentru următorii ani. Este un alt fel de serviciu.


Ne puteți spune ce se întâmplă acum cu proiectele? Se simte un dezgheț sau, dimpotrivă, retincență, amânare sau chiar frânare a acestora? Cât de ocupați sunt avocații în perioada aceasta?


Pot spune că avocații noștri sunt destul de ocupați, pe unele arii de practică având chiar nevoie de întăriri. Ne întâlnim, discutăm și vedem ce putem face pentru fiecare echipă, încercăm să îi ajutăm cât de mult putem. Sunt încărcați și datorită faptului că sunt mult mai multe proiecte în lucru, pe lângă faptul că noi tratăm proiectele în modul expus anterior.

Avocații care vin la interviu întreabă, între altele, care este programul de lucru. Iar eu le spun: programul de lucru nu îl fixez eu, pentru că eu nu te angajez. Eu te accept ca și colaborator. Noi - tu și firma - lucrăm împreună pentru client. Clientul ne fixează programul, nu eu. Mi-l fixează și mie, ți-l fixează și ție, noi doi lucrăm pentru a-l susține în acest proiect conform standardelor pe care noi le propunem pe această piață. Cele mai înalte, acelea sunt standardele la care noi ne susținem clienții.

Avocații noștri sunt încărcați pentru că ceea ce așteaptă clienții de la ei este ca valoarea pe care le-o oferă echipele noastre să fie mare. Avem multe proiecte și mulți avocați, dar nu ne permitem să scădem standardul de calitate a serviciilor pe care le asigurăm.

Și acum avem anunțuri pentru angajări, cooptăm avocați și anul acesta. Avem în organigramă posturi deschise și pentru anul viitor, creștem echipele, avem posturi disponibile pe aproape toate ariile de practică. Standardul nu-l putem scădea, proiectele sunt mai multe și trebuie să acționăm în consecință.

 
 

Care ar fi cele mai active arii de practică? Care ar fi echipele cele mai “turate” în această perioadă?


În momentul de față, majoritatea ariilor de practică tradiționale sunt „turate” la maxim. Mă refer la fuziuni și achiziții, tranzacții comerciale, real estate, finanțări, drept societar. Avem de asemenea foarte multe proiecte noi pe Insolvență, foarte mari, care necesită un volum mare de muncă și o implicare substanțială, la fel, interdisciplinară. Un număr mare de proiecte este și în practica de Dreptul muncii, avem multe proiecte noi dezvoltate pe Life Sciences, la fel în Achiziții publice, foarte multe. De asemenea, multe proiecte mai sunt pe Mediu și într-o arie pe care am dezvoltat-o și a crescut foarte mult - Protecția Consumatorului.

Aici trebuie să spun că sunt mai multe tipuri de proiecte: unele high intensity și de o durată mai scurtă, iar altele middle intensity, dar long term.

În zona de Litigii avem, de obicei, proiecte foarte complexe ce presupun nu un dosar, ci o structură litigioasă cu foarte multe dosare aflate concomitent, în diverse faze, la instanțe diferite. Aici apare o nevoie de coordonare mai mare atât pe partea de strategie, cât și pentru realizarea ca atare.

Firește, și în această practică ne ocupăm de chestiuni complicate. Am avut, spre exemplu, o decizie într-un litigiu fiscal, prima de acest fel, în care a fost întoarsă o practică a ANAF referitoare la sponsorizări și mecenat. Speța era legată de modul de calcul al pragului până la care se pot face sponsorizări deductibile. Proiectul a fost, de asemenea, discutat cu echipele de litigii, contencios, fiscal, a fost un conglomerat de opinii necesar pentru a schimba o practică găunoasă. Efortul depus a fost mare, dar m-am bucurat să văd că argumentele au fost ascultate și înțelese de către instanță, pentru că în spatele lor a fost o muncă enormă.

Ne-am bucurat că am putut face ceva util, ne-am bucurat să vedem că efortul a schimbat ceva. Am ajutat nu numai clientul care a apelat la noi, dar și pe foarte mulți alții din piață, care aveau aceeași problemă.


Practica de Criminal Law a fost pe același trend de creștere?


Departamentul nostru de drept penal, înființat în urmă cu 15 ani, a avut în tot acest timp o evoluție spectaculoasă. Avem în acest moment cea mai mare echipă de avocați penaliști din România care gestionează peste 150 de dosare penale de mare complexitate, cu peste 500 de inculpați, mulți dintre ei oameni de faceri, funcționari publici, oameni politici etc. Avem succese remarcabile (achitări, clasări etc.), unele dintre ele binecunoscute, însă practica rămâne în continuă creștere și ceea ce încerc acum este să cresc reflexul de implicare a perspectivei de drept penal în mai multe proiecte. Este important că avem acest departament pentru că, de multe ori, colegii din alte echipe, când simt că există sau ar putea să apară o problemă de penal, apelează la avocații de aici, care analizează și emit opinii.

Ei au proiectele lor pure de White Collar Crime - doar pe această zonă, alt tip de proiecte penale nu facem - și tot mai mult apelăm la ei pentru alte proiecte. Au avut input-uri și în proiecte de Concurență și în proiecte de Drept fiscal, Real Estate, Life Sciences sau Proprietate intelectuală. O perspectivă de drept penal completează viziunea riscurilor care se pot materializa.

Folosiți, în munca de zi cu zi, produse de legal tech sau care înglobează inteligență artificială? Pariați, în activitatea viitoare, pe ”noul val” al tehnologiilor creative? Veți aloca resurse mai mari - oameni, timp, atenție - acestui domeniu?


Noi folosim instrumente mai tradiționale, adică lucrăm cu baze de date, avem cea mai completă bibliotecă juridică dintre toate entitățile private din România și o consolidăm continuu. Chiar acum dezvoltăm un proiect inovator, e prima dată când se face așa ceva cu editurile de carte juridică în România, dar în rest lucrăm cu baze de date în format tradițional. Lucrăm și cu instrumente de inteligență artificială (AI), însă nu pe chestiuni de legal.

De la început trebuie să spun că noi suntem contactați foarte des de către cei care dezvoltă produse de inteligență artificială. Aceștia au încercat să ne coopteze pentru că, având un know how foarte puternic, vor să-i ajutăm să îmbunătățească produsele de legal tech.

În ceea ce privește efectul, pentru că știu că există o îngrijorare și o discuție referitoare la modul în care reacționează profesia în fața inteligenței artificiale, eu le spun și colegilor mei că Mușat & Asociații nu este deloc afectată, pentru că noi nu facem commodity work. Valoarea pe care o aducem noi proiectelor clienților vine tocmai din perspectiva experienței umane, multidisciplinară, pe care nu o poate asigura nicio inteligență artificială. Altfel spus, noi facem exact ce nu poate face inteligența artificială, oricât și-ar automatiza procesele…

Acele proiecte de due diligence lucrate pe bani puțini vor putea fi și sunt deja trecute prin diversele tool-uri de AI. Însă modul în care noi facem un due diligence nu va putea fi făcut niciodată de o inteligență artificială, este absolut imposibil, oricât ai dezvolta-o, oricât ai antrena-o … Nu are cum să facă ceea ce facem noi, pentru că modul în care lucrăm noi nu poate fi replicat niciodată de AI. Niciodată ! Este obiectiv imposibil, pentru că avocații noștri lucrează împreună, uitându-se la un proiect din perspective diferite, cu experiențe diferite, cu intuiții diferite, punând în discuție chestiuni care pot evidenția riscurile, iar asta nu o poate face niciun produs de inteligență artificială. Acest cumul de experiențe, cunoștințe, intuiții, nu poate fi replicat.

Noi suntem o echipă, suntem tot timpul împreună și valoarea vine din diferențele de pregătire, de experiență, de intuiție ale unor oameni care sunt toți aliniați aceluiași scop, iar asta nu o să o poată face niciodată inteligența artificială.

Mie nu îmi este deloc teamă de inteligența artificială înglobată în produsele de legal tech, pentru simplul fapt că firma este poziționată chiar pe zona care nu este afectată de impactul acesteia. Nu putem fi afectați de AI pentru că noi vindem tocmai perspectiva de deasupra, ceea ce tool-urile acestea nu pot și nu vor putea să ofere vreodată.

Deși asistăm clienți pe aspecte de inteligență artificială, lucrăm - și cred că încă suntem singurii din piața locală care au cercetat din punct de vedere juridic regimul AI și au publicat pe acest subiect - și suntem în temă cu toate noutățile privind reglementarea, aspectele de etică, aspecte de protecția drepturilor de proprietate intelectuală legate de inteligența artificială samd, nu am identificat o modalitatea în care modul nostru de lucru ar putea beneficia substanțial din utilizarea instrumentelor bazate pe inteligența artificală în activitatea noastră de zi cu zi.


Care ar fi marile provocări pentru Mușat & Asociații, într-un orizont de 2-3 ani? Cum se pregătește echipa pentru a le face față?


Principala provocare pe care o văd în următorii doi-trei ani, dar asta nu numai pentru Mușat & Asociații, nici măcar nu doar pentru piața avocaturii, este legată de forța de muncă. Este o provocare imensă, care se reflectă asupra bunăstării fiecăruia dintre noi, pentru că, dacă ai o forță de muncă mai puțin calificată, dar plătită mai bine, ai servicii și produse de o calitate scăzută, care sunt însă mai scumpe. Asta înseamnă că prețurile cresc și, în final, bunăstarea mea personală va fi afectată, cu un corelativ de pierdere de valoare, pentru că o să primesc produse și servicii mai proaste pentru care o să plătesc mai mult și o să fiu dezamăgit.  

Mușat & Asociații crește profesioniști ai Dreptului, vrem să avem oameni care să gândească și acționeze ca noi, să se ridice și să lucreze împreună cu noi. Asta este principala provocare, să găsim oamenii potriviți, oameni care își doresc cu adevărat să devină avocați, și avocați excepționali. Tineri care înțeleg ce înseamnă să fii avocat, vor să producă valoare pentru această societate din poziția de avocat și sunt dispuși să își asume totodată și costurile care vin cu acest statut.  

Avocatura este o profesie liberală, nu lucrăm pe relații de angajare, avocatul nu răspunde pe Codul Muncii...

Care sunt așteptările dumneavostră pentru 2023? Care ar fi principalele linii strategice ale firmei și ce ținte aveți? Mă refer la echipă, proiecte, venituri.


Cum spuneam, în acest an (2022) vom depăși deja nivelul de venituri realizat în 2019 (adică înainte de pandemie), iar în 2023 ne așteptăm la o creștere mai consistentă decât am avut în 2022, o creștere accelerată, asta presupunând că reușim să consolidăm și să creștem echipele atât cât ne-am propus.

În momentul de față, așa cum aminteam mai devreme, cea mai mare problemă a noastră este cea legată de selectarea acelor avocați care înțeleg ceea ce facem noi aici și vor să facă parte dintr-un proiect care nu își propune să facă din avocați niște producători de hârtii pe bani puțini, ci să-i aducă în zona în care aduc o valoare adăugată mare, recunoscută și apreciată de către clienți, de către avocații firmei și de către societate.

Iar asta nu se poate face decât prin muncă multă. Altfel nu ai cum, valoarea adăugată nu poate ieși din nimic. Le spun uneori colegilor mai tineri: doar pentru că pui antetul Mușat & Asociații pe o hârtie nu face acea hârtie mai prețioasă… Ceea ce contează este sub acel antet. Ceea ce scrii acolo, ceea ce concepem noi, trebuie să fie valoros nu numai pentru proiectul tău de acum, ci și pentru societate.

Ar fi posibil, în viitorul apropiat, ca în denumirea firmei să intre și o altă particulă, mă refer la un nume de avocat ? În ce condiții s-ar întâmpla acest lucru?


Domnul Mușat a spus în mai multe rânduri că își dorește să se întâmple asta, dar toți partenerii și avocații din firmă s-au opus. Noi toți, partenerii cu vechime în firmă, ne-am format ca avocați în Mușat & Asociații, am crescut sub acest brand, în această linie și nu vedem ce valoare adăugată ar putea aduce un alt nume în titulatura firmei.

În al doilea rând, un alt nume s-ar putea să dilueze renumele brandului și notorietatea faptului că Mușat și Asociații este prima societate de avocați din România postcomunistă care lucrează din anii `90 pe aceleași standarde înalte pe care le-a avut dintotdeauna, pentru toți clienții. E un statement foarte puternic, subsumat acestei identități cu Mușat & Asociații, și nimeni nu a simțit că am putea avea un beneficiu din adăugarea unui alt nume în denumirea firmei.

Domnul Mușat a tot pus în discuție acest aspect, și-ar fi dorit să mai fie și alte nume alături de al său, dar nu a reușit niciodată să convingă restul partenerilor… Așa că a fost nevoit să accepte că noi, ceilalți, nu dorim să se întâmple asta.
 


Doctor în drept și lector universitar la Facultatea de Drept „Nicolae Titulescu”, Paul Buta are o experiență juridică impresionantă de peste 15 ani, fiind unanim apreciat pentru capacitatea sa de analiză transdisciplinară și soluțiile inovatoare aplicate în proiectele și dosarele încredințate de către clienții firmei. Recunoscut ca unul dintre cei mai reputați avocați în dreptul concurenței și dreptul proprietății intelectuale din România și unul dintre cei mai abili litiganți în domeniu, Paul a asistat cu succes clienți locali și internaționali (cu precădere investitori străini și companii multinaționale) în nenumărate investigații și proceduri desfășurate la nivel național și UE, cât și în complexe litigii specializate, adeseori internaționale, vizând încălcări ale dreptului concurenței și solicitări de daune private, apărarea transfrontalieră a drepturilor de proprietate intelectuală sau practici de concurență neloială. Aptitudinea de a coordona echipe mari, pluridisciplinare, în ducerea la bun sfârșit a unor proiecte complexe și abilitatea de a utiliza inovativ instrumente pentru creșterea valorii generate pentru clienți au fost argumentele pentru cooptarea sa în funcția de Managing Partner, alături de av. Gheorghe Mușat, fondatorul firmei.

Social & newsletter

© 2017 Newskit. All Rights Reserved.Design & Development by Joomshaper

Search