Ciprian Mihalache, Legal Managerul Eurolife FFH, a ajuns să lucreze în această industrie dintr-o întâmplare pe care o caracterizează ca fiind una plăcută pentru el.Așa se face că astăzi activează în compania perfectă pentru structura lui profesională, Eurolife fiind un proiect în continuă schimbare și adaptare.Dar până să ajungă aici a parcurs un drum în care pregătirea a fost una susținută. A învățat din fiecare experiență trăită și asta îl ajută acum să facă față provocărilor inerente cu care un avocat in-house se confruntă. Povestea sa este dovada clară a faptului că ne putem reinventa, că putem studia permanent și putem face acele alegeri care ne ajută să ne dezvoltăm în mod constant.
După absolvirea Facultății de Drept din cadrul Universității „Mihail Kogălniceanu” din Iași, Ciprian Mihalache și-a început cariera ca avocat, în Baroul din Vaslui. Se întâmpla totul în perioada anilor 97-98, atunci când era destul de dificil să intri în această profesie. Privind în urmă, se declară norocos, dar și privilegiat în același timp, mai ales că nu a avut un background familial în domeniu.
„Am început, așadar, în provincie și încet, încet am început să mă lovesc de noțiunile adevărate de „drept” și să descopăr secretele acestei meserii. Cu bune și cu mai puțin bune. Începusem deja să mă obișnuiesc cu telefoanele primite în miezul nopții de la poliție, cu incursiunile de la Parchet, cu toate corecțiile venite de la mai marii colegi din breaslă etc. Au fost doi ani de inițiere, de studiu, de încercări și de bucurii. Descopeream din ce în ce mai mult că meseria de avocat chiar e ceea ce îmi place și nu aveam niciun dubiu că e ceea ce voi profesa. După definitivat, respectiv în anul 1999, mai degrabă viitoarea mea soție, dar și Capitala, într-o măsură mai mică, au exercitat o putere de atracție suficient de mare ca eu să mă hotărăsc relativ ușor să mă mut, neștiind de fapt ce avea să mă aștepte”, povestește Ciprian Mihalache.
Ajuns în București, avocatul a realizat foarte repede ce înseamnă Client, ce înseamnă lipsa unui îndrumător, de fapt, ce înseamnă să fii întru totul pe cont propriu.
„O perioadă dificilă, cu întorsături impresionante, mai ales din aria personală, neprofesională, însă una care m-a călit, m-a format și care, de fapt, m-a transformat încet-încet, în ceea ce sunt și acum. Am decis, fără niciun regret, fără nicio emoție, ca în anul 2000 să fac trecerea la „in-house lawyer” și mi-am început noua carieră într-un domeniu care avea să se dezvolte și el, odată cu mine, și de ce nu, și odată cu societatea: leasingul. De fapt, a fost cu mult mai mult decât leasing. Vorbim aici despre toată aria de legal a unei societăți comerciale, zona de corporate, de guvernanță, de consiliere, de executare silită, de instanță, în principiu tot ceea ce trebuie în aria de legal. Evident, tot acum am început să învăț să fiu coleg, să privesc altfel clienții, interni și externi, am învățat să colaborez cu avocații externi, pe care recunosc că, atunci, îi invidiam și de ce nu, cu zona de management, un domeniu, o arie pe care chiar nu o cunoșteam”, mărturisește Ciprian.
A fost o altă perioadă de inițiere, de studiu și familiarizare cu aria comercială, cu cea de executări silite și multe altele, pe care profesionistul a parcurs-o. „Toate au fost noi pentru mine, având în vedere zonele cu care nu mă intersectasem până atunci, eu limitându-mă, mai în glumă, mai în serios la divorțuri, partaje, penal, cercetare penală”, punctează avocatul.
După o perioadă scurtă petrecută în prima firmă de leasing, în august 2000 a ales să meargă mai departe cu o companie mult mai mare din aceeași industrie. A crezut că va trece la o etapă mai complexă a carierei sale și s-a dovedit că a avut dreptate.
Timpul petrecut aici a fost cel care i-a creionat foarte clar cariera, fiind locul în care, de fapt, s-a format, s-a conturat, unde și-a întâlnit al doilea „maestru” al meseriei, în persoana avocatului Tănăsescu Nicolae. Mai avusese o perioadă de mentorat, în Moldova, atunci când s-a dezvoltat profesional sub îndrumarea Cristinei Pârvu, avocat și președinte al Judecătoriei Vaslui.
Referindu-se la perioada petrecută în această companie de leasing, Ciprian subliniază că cuvântul „intensitate” o poate caracteriza pe deplin. „Atât în teorie, cât mai ales în practică, unde m-am lovit de cele mai dificile executări silite, de cele mai diverse și mai grele spețe de drept comercial, mai ales în zona nouă a dreptului cambial, am cunoscut cei mai mulți și mai diverși oameni, am dezvoltat de la zero ceea ce înseamnă un departament de Legal, ajungând în cele din urmă să avem două subzone, una de legal propriu-zis și una de recuperări creanțe, și în final la un departament de 18 colegi. Nu a fost ușor, însă mai degrabă, nu a fost greu! Tot aici, am luat contact cu arii absolut noi pentru mine, dar care cred că m-au ajustat, m-au împlinit. Mă refer aici la zonele absolut normale pentru orice creditor, cea de risc management și cea de audit intern. Tot la Romstal Leasing, pentru că aici mă aflam, m-am lovit și de zona atât de povestită și plăcută avocaților, cea de achiziții și fuziuni (acquisitions&mergers), atunci când KBC chiar a achiziționat pachetul majoritar din Romstal Leasing. Ajunsesem, așadar, în anul 2008, să conduc propriul departament, cel de Legal și Recuperare Creanțe, pe care îl creasem împreună cu colegii mei, practic de la zero!”, își amintește interlocutorul BizLawyer.
În anul 2008, fără nici cea mai mică anticipare sau premoniție despre ce avea să se întâmple pe piața financiară, respectiv criza, căderea bruscă a pieței în ansamblu etc, Ciprian Mihalache a decis să rămână strict în zona de legal, de această dată într-o cu totul altă industrie, respectiv de asigurări. „Nici acum nu cred că aș fi reușit să plec de la Romstal Leasing dacă nu mi s-ar fi propus să părăsesc aria de legal și, în urma unei reorganizări, să fiu promovat la nivelul de Risc Management Manager. Nu am reușit să mă despart de avocatură, eram și am fost întotdeauna fidel acestei linii”, precizează avocatul.
Astfel s-a deschis o nouă etapă în viața sa profesională, o altă industrie, o altă poveste. A început iar de la zero, cu noțiuni noi, colegi noi, obiceiuri diferite.
„Nu pot spune, în mod firesc, că dreptul era cu totul altul, însă cu timpul, am realizat că această nouă arie este absolut fascinantă, de fapt, la fel ca și în medicină, am văzut că există și aici, cum este normal să fie, juriști specializați, cum sunt bineînțeles și în alte arii: bancar, comercial, societar, de concurență și multe, multe altele. Ce vreau să spun, este că începusem să înțeleg cu adevărat că specializarea în diverse domenii ale dreptului chiar este una reală și cu adevărat explicabilă. Fără multe adăugiri, aș rezuma că și aici cariera mi-a oferit absolut tot ce este mai frumos, mai interesant. Am insistat mai mult pe aria de consultanță, de asigurări de viață, asigurări generale, multă specializare în zone core-insurance cum ar fi: fit&proper, compliance, managementul riscului, audit intern, subscriere, instrumentare daune, dar și, bineînțeles, aria de instanță, de care chiar începuse să-mi fie dor! Tot aici, beneficiind practic de un „ongoing coach” din partea CEO-ului companiei, Anita Nițulescu, mi-am dezvoltat foarte mult latura non-legal, cea care acum realizez, este cu mult mai determinantă în carieră și, de ce nu, în viață, cea de relaționare, de interconectare, de a „alege omul potrivit” pentru jobul potrivit. Aș putea spune că, pe lângă lecțiile veritabile de „insurance”, am primit și o veritabilă lecție de viață din partea Anitei, care m-a învățat că familia, credința, răbdarea, atenția la detalii și empatia sunt cele mai importante trepte în viață și în carieră”, detaliază Ciprian.
Mai spune că nu este lipsit de relevanță să amintească faptul că s-a aliniat destul de ușor noilor rigori din asigurări, a învățat și învață continuu, a preluat încet, încet relaționarea societății cu autoritatea de supraveheghere, cu UNSAR și multe altele, pe lângă activitatea de core legal.
„Pentru că tot am vorbit de ASF, la propunerea autorității m-am alăturat unui nou capitol în carieră, respectiv cea de „educație financiară” în școli și licee bucureștene, în prezent fiind „lector voluntar” și trainer certificat. O arie foarte plăcută și necesară, dată fiind lipsa acută de noțiuni financiare la acest nivel. Consider că este de datoria noastră, a specialiștilor în aceste arii, fie că ne referim la cel bancar sau asigurări, să discutăm și să împărtășim din experiența noastră toate aceste noțiuni și cunoștințe cu cei mici, toate acestea pentru o mai bună pregătire a lor, o mai bună înțelegere a acestor industrii, lucruri cu care de fapt se vor întâlni cu siguranță în viața reală”, explică avocatul.
Alegerea de a lucra în industria asigurărilor a fost o întâmplare plăcută. Atunci când i s-a propus să conducă un departament nou, o arie oarecum nouă, cea de Risc Management, și chiar dacă cochetase destul de mult cu ea, în calitatea sa de membru al Comitetului de Risc (de aprobare al finanțărilor de leasing), a simțit că un astfel de pas îl putea face să părăsească pentru totdeauna legalul. Astăzi, analizând lucrurile, realizează că nu se putea întâmpla acest lucru, dar atunci așa a gândit și a acționat în consecință. Așa că a luat primul tren venit în gara sa profesională și nu i-a părut rău absolut deloc. Spune că a fost ca o provocare, ca un swift al carierei, dar tot în zona de legal.
„Eurolife a fost și este un proiect în continuă schimbare și adaptare, așa cum este și normal pentru fiecare companie de asigurări. Provocări noi, încercări și adaptări pe măsură! Trebuie să spun că Grecia m-a fascinat dintotdeauna! Poate un alt motiv pentru care am ales Eurolife”, adaugă interlocutorul nostru.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Vorbește cu multă pasiune despre ceea ce face și despre industria asigurărilor. „Aș vrea să amintesc doar de Solvency II. O noțiune atât de dragă, dar și atât de complexă pentru noi, cei din insurance. Sunt sigur că toți cei din branșă știu despre ce vorbesc. Ei bine, în Solvency II, unul din pilonii industriei este dat de toată această zona de „compliance”, atât cu normele externe, adică tot universul legislației din țară și la nivel de UE, cât și cu cele interne societății, politici, proceduri etc. Plus activitatea de control, evident. Altfel spus, foarte pe scurt, cu riscul de a fi un pic prea subțire în argument, un asigurator nu ar putea garanta clienților lor, deținători de polițe de asigurare, că dețin un nivel de conformitate cu cadrul legal, că dețin o cultură de corectitudine, o conduită „the right way” în general, dacă nu ar deține, dacă nu ar avea intern o funcție cheie de conformitate. Acum, după absolvirea cursului de conformitate de la IBR, am înțeles pe deplin că cealaltă latură a unui legal, dacă extrapolăm metaforic ideea și ne referim la o monedă, este cea de conformitate. Dacă un om de legal îți spune exact conținutul unui articol de lege, ți-l traduce, dacă vrei așa, un om de conformitate îți spune și ce și cum trebuie să faci raportat la acel articol. Mai mult, îți spune și care e sancțiunea, care e riscul la care te supui dacă nu faci acel lucru și de ce nu, cel mai important, cum să implementezi acea normă legală în organizația ta astfel încât să fii în acord cu legea”, argumentează avocatul.
Încă din primele sale zile la Eurolife, Ciprian Mihalache a interacționat în mod constant cu colegii de la Atena, mai întâi pe ceea ce însemnă drept societar, apoi proiect cu proiect, până la momentul achiziției Eurolife de către Fairfax, moment culminant în ceea ce a însemnat relaționarea cu acționariatul.
„Au fost momente mai dificile, mai plăcute, timpi îndelungați etc. Mă bucur că am fost parte la aceste proiecte și de ce nu, că am și făcut față. Proiectul a fost unul de succes, acum Eurolife România făcând parte din echipa mare a Fairfax. În ceea ce înseamnă integrarea, aș spune franc, încă de la început, că am avut și avem un grad de automonie foarte ridicat. De fapt, cel puțin în ceea ce privește legalul, nici nu s-ar putea altfel. Legislația este totuși cu mult specific local. Au foarte multă încredere în ceea ce facem și dezvoltăm, lucru dovedit și de longevitatea echipei și se bazează foarte mult pe expertiza și cunoașterea modelului de business local”, precizează avocatul.
Legal Managerul Eurolife susține faptul că obiectivele departamentului de legal sunt obiectivele companiei. „Iar aici, lucrăm constant, împreună cu toți colegii, să ne îndeplinim în fiecare zi misiunea pe care ne-am asumat-o: aceea de a arăta că asigurările nu sunt produsele cu pagini nesfârșite de condiții, ci sunt produse simple, actuale, care s-au adaptat unui consumator modern, în continuă schimbare. În prezent, Eurolife folosește ca și canale de distribuție patru direcții: online, brokeri, parteneriate și bancaasurance. Pe fiecare segment în parte, evoluăm constant și ne întărim poziția pe care o avem – aceea de jucător de nișă în asigurări. Noi, din zona de legal, trebuie să asistăm și să dublăm aceste eforturi cu tot suportul, consultanță, conformitate etc. Fideli strategiei noastre, am reușit în acest an să ajungem la un univers online complet de produse de asigurare disponibile la un click distanță – în acest moment, vorbim de cinci produse end-to-end pentru clientul final. În zona de parteneriate, am încheiat o colaborare frumoasă și în linie cu strategia noastră, cu cei de la Electric Castle. Astfel, în prezent, biletele la festivalul EC 2024 se vând împreună cu asigurarea de bilete de la Eurolife. În ceea ce privește canalele de brokeri și bancassurance, suntem pe trend ascendent, și apreciem deschiderea partenerilor de a identifica împreună noi oportunități de a face lucrurile diferit în această industrie. Pentru că am vorbit doar de partea de business, aș întoarce puțin lupa și către echipă, subliniind că mă bucur că fac parte din acest grup de colegi. Este un mediu în care ne provocăm unii pe alții, dar mereu constructiv, cu obiectivul comun de a duce lucrurile și proiectele la următorul nivel”, mai spune interlocutorul nostru.
Colaborarea cu firmele de avocatură
În munca pe care o derulează, departamentul din care face parte Ciprian Mihalache colaborează și cu avocați externi. Echipa este formată din doi consilieri juridici, ambii definitivi, care lucrează strâns și cu avocații din Atena.
Expertul amintește faptul că nivelul de business pe care compania l-a adoptat, până în acest moment, nu ne duce până acolo încât echipa de legal să aibă colaborări constante, în condițiile în care, de exemplu, toate litigiile sunt gestionate intern. Se apelează la avocați externi în toate cazurile în care se dorește întărirea opiniei interne, se dorește obținerea unei „second opinion”, în domenii supraspecializate, cum ar fi cel de concurență, de M&A etc.
„În toate alegerile făcute, am mers pe nivelul de specializare. Respectiv, expertiză, experiența casei de avocatură în aria asigurărilor, fiind un domeniu, să spunem de nișă. Decizia de colaborare a avut la bază, așadar, mai degrabă criterii de performanță, decât financiare”, completează avocatul.
Legat de cele mai importante proiecte ale echipei de legal, avocatul indică implementarea Solvency II, GDPR, IDD și proiectul legat de achiziția Fairfax, în anul 2016.
„În ceea ce înseamnă aria de legal, am lucrat mai mult cu resurse legale interne, aș putea spune, însă fără doar și poate că nu s-ar fi putut realiza nimic fără întreaga echipă, legal sau nu, om cu om, proiect cu proiect. Și de ce nu, atunci când a fost nevoie, am apelat cu mare încerdere și ne-am orientat și către avocați externi: fie că vorbim de Peli&Filip (când funcționau în această formulă), Țuca Zbârcea & Asociații, Schoenherr, CMS și alții ”, adaugă juristul.
Totodată, amintește că, în 2018, Eurolife și-a schimbat modelul de business, trecând de la un model de business omnichannel, la unul multichannel. „Ne mândrim că am adus în piață produse de asigurare noi, simple și inovative, prin care încercăm să arătăm românilor că acestea sunt produse utile, cu utilitate în prezent, nu doar în perspectiva unui viitor incert. În paralel, am dezvoltat parteneriate sustenabile cu peste 300 de companii care emit constant produsele Eurolife FFH. Bineînțeles, că toată această efuziune și dezvoltare a ultimilor ani atât în identificarea și construirea de produse noi, cât și în soluții de infrastructură IT (platforma proprie de emitere B2C, B2B, mobile app), nu ar fi fost posibile fără investiții susținute. Ne păstrăm în continuare disponibilitatea de a îmbunătăți și dezvolta acest univers pe care l-am gândit, mai ales că avem deja noi proiecte în laborator. Astfel, mergând îndeaproape lângă toate acestea, legalul are o implicație, aș putea spune, majoră, continuă. Perspectiva legală a fiecărui proiect, fie că vorbim de digitalizare, de pătrundere în zonele de online etc, rămânem implicați și foarte apropiați de toate acestea. Având în vedere contextul economic, la nivel de business încercăm să ne optimizăm prezența în piață și să rămânem relevanți pentru partenerii și clienții cu care lucrăm. Dacă ne uităm la cifre, în primele opt luni ale anului, vorbim de o creștere cu aproximativ 77% a primelor brute subscrise, de un avans cu 60% a numărului noi de clienți atrași, dar și de un avans cu 30% a numărului de parteneri cu care lucrăm. Mai mult decât atât, în acest an, la nivelul companiei am reușit să completăm universul online de produse, în prezent, toate produsele de asigurare de tip retail fiind disponibile la un click distanță”, nuanțează specialistul.
Din punctul său de vedere, conformarea constantă în tot ce înseamnă universul legal este o provocare, însă mare accent trebuie pus pe zona de concurență, GDPR, IDD. În plus, trebuie avute în vedere noile apariții și implementări la nivel UE, ESG (mediu, sustenabilitate și guvernanță) și DORA (primul cadru legislativ care armonizează măsurile de securitate cibernetică și de risc).
„La un moment dat cineva spunea așa: „sunt un est-european obsedat de trecut, exasperat de prezent și îngrijorat de viitor” [HR Patapievici]. Nu mi-e teamă să spun că mă regăsesc destul de mult în aceste vorbe, sunt un mare pasionat de istorie și chiar dacă nu sunt în întregime îngrijorat de viitor, ceva îmi spune că trebuie să fim cu toții foarte, foarte atenți la modul cum dăm acum exemplu celor mici, așa încât, încet-încet să nu mai fim îngrijorați de viitor. Fie că e al nostru sau al societății în care trăim. Profesional, îmi doresc să mă integrez și mai mult în proiectul Eurolife, să continui împreună cu colegii mei să facem asigurările „diferite”, să arătăm că se poate și „altfel”, că asigurările nu înseamna doar „RCA și Casco”, să le facem din ce în ce mai ușoare de înțeles, mai aplicate pe nevoile clienților ”, încheie Ciprian Mihalache.