Încetarea stării de alertă și scăderea numărului cazurilor de infectări cu SARS CoV2 permit mediului economic să reconfigureze modul de lucru al echipelor. Grupul Nestlé revine cu optimism la activitatea din cadrul birourilor. În acest sens, compania implementează, începând cu luna aprilie, un program de lucru hibrid, ce permite angajaților să lucreze, în proporție de 50%, atât de la birou, cât și de acasă. „Desigur, un scenariu ideal în care epidemia de Covid 19 și situația din Ucraina ar înceta deopotrivă, ar permite tuturor să se concentreze mai mult pe creștere și proiecte inovatoare în loc de management al riscului. În acest sens, Nestlé România și-a propus să continue creşterea business-ului, cu obiectivul de dublare a activităţii în următorii 5-10 ani”, punctează Roxana Bumbac-Buture, Legal Manager Nestlé România.
Războiul din Ucraina nu modifică în niciun fel planurile de dezvoltare ale Nestlé România. Grupul va continua toate proiectele pe care le are trecute în agendă în acest an, așa cum a procedat și în perioada pandemiei, atunci când s-a adaptat cu agilitate la context și a reușit să îndeplinească toate obiectivele propuse. Desigur, în funcție de cum vor evolua lucrurile, se vor face analize și se va avea în vedere dacă este necesară efectuarea altor schimbări sau prioritizări.
„În acest moment, nimeni nu poate să prevadă impactul economic, social și emoțional al acestui conflict atât pe plan local, cât și pe plan mondial. Așa cum am continuat să derulăm proiectele noastre în cei doi ani de pandemie, vom face același lucru și anul acesta, pentru că este clar că efectele războiului asupra mediului înconjurător sunt devastatoare și pot încetini progresele. Nestlé este o companie puternică, cu tradiție, și are menirea de a ajuta oamenii din întreaga lume să ducă o viață mai bună, lucru pe care îl facem zi de zi, în orice context”, argumentează Legal Manager-ul Nestlé România.
Departamentul Legal din cadrul Nestlé gestionează proiecte complexe, experții din echipă fiind adevărați parteneri pentru colegii din business. Avocații interni sunt prezenți în majoritatea proiectelor pe care celelalte echipe din companie le derulează. „Proiectele Nestlé sunt, în general, gestionate împreună cu o echipă interdepartamentală, incluzând de obicei, pe lângă Legal și colegii din business-uri, și alți colegi din departamentele Financiar sau Logistic, de exemplu”, explică Roxana Bumbac-Buture.
În această primă parte a anului în curs, implicarea Departamentului Legal a fost concentrată în mare parte pe noi colaborări ce presupun contracte complexe, proceduri de licitații și tot suportul juridic aferent acestora (de la lansarea licitației până la semnarea contractului final), campanii promoționale și pregătirea strategiilor companiei în conformitate cu noile legislații ce vizează și activitatea Nestlé România.
„Nu în ultimul rând, focusul Departamentului Legal este în permanență axat pe conformitate. De aceea, ne asigurăm să susținem training-uri interne periodice în cadrul cărora, pe lângă prezentarea informațiilor teoretice și practice, răspundem și tuturor întrebărilor și neclarităților pe care colegii noștri le-ar putea avea”, mai spune Legal Manager-ul Nestlé România.
Recent, cu ajutorul colegilor de la centru, Departamentul Legal a lansat în România un nou training online interactiv ce vizează chestiuni de dreptul concurenței (Antitrust), la care s-a lucrat intens. Acesta este împărțit în mai multe sub-ramuri, în funcție de poziția pe care colegul care efectuează trainingul o deține și departamenul din care face parte.
„Am primit un feedback foarte bun de la colegi pe activitatea de instruire și ne bucurăm totodată de devotamentul de care aceștia dau dovadă atunci când e vorba de compliance”, menționează avocatul.
Cel mai mare volum de muncă pentru echipa juridică rezultă din asistența pe contracte. Experții Departamentului Legal trebuie să ofere asistență în mod rapid și eficient, așa cum o cere activitatea unei companii lider în zona de FMCG.
Citește și
→ Criteriile ESG sunt parte din procesul decizional al Nestlé România, iar membrii departamentului juridic sunt implicați în toate activitățile aferente fiecărui proiect. Despre obiectivele legate de sustenabilitate pe care le are compania, într-o discuție cu Roxana Bumbac-Buture, Legal Manager
→ Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Roxana Buture, Legal Manager Nestlé Romania: Consider că frumusețea Nestlé constă în diversitate. Mai multe categorii de produse, mai multe modele de business aduc mai multă complexitate juridică, ceea ce ne ține antrenați și mereu pregătiți pentru orice provocare
-----------------------------------------------------
„Deși acestea (n.r.contractele) sunt day to day activity, nicio relație contractuală nu seamănă cu alta, iar multitudinea de modele de business (B2B, B2C, distribuție ori e-ccomerce) ne face să fim în permanență agili și pregătiți pentru orice provocare juridică. Un proiect recent la care am lucrat cu drag împreună cu colegii de la Nestlé Professional a fost acela de lansare în România a GARDEN GOURMET® Sensational Burger - un burger din soia, realizat cu ingrediente simple și naturale, exclusiv pe bază de plante. Acesta este disponibil atât în restaurante, cât și pentru a putea fi savurat acasă, în acest sens fiind stabilite parteneriate contractuale cu colaboratorii din domeniul HoReCA și cu cei din marile lanțuri de magazine și benzinării”, detaliază avocatul.
În contextul în care numărul de litigii pe care compania le are este unul foarte scăzut, membrii Departamentului Legal își permit să se focuseze pe proiecte curente și viitoare, gândite temeinic și în conformitate cu prevederile legale, astfel încât să nu intervină niciun fel de riscuri.
„Dintre problemele juridice care ne solicită o mare parte din resurse în această perioadă, aș aminti chestiunile care țin de protecția datelor, managementul riscului, conformare în general și în special cu legislația din domeniul alimentar și pe lanțul de furnizare al alimentelor”, menționează Roxana Bumbac-Buture.
Scăderea numărului de cazuri de Covid 19 și ridicarea stării de alertă ar putea accelera numărul de controale și inspecții pe care autoritățile statului le fac în rândul firmelor. Un astfel de scenariu nu are de ce să producă niciun fel de disconfort, având în vedere că, în cazul Nestlé România, conformarea a fost prioritatea numărul 1 a Departamentului Legal și în perioada pandemiei, așa cum este de obicei. „Cum menționam și cu altă ocazie, unul din pilonii de temelie ai companiei este Compliance-ul, astfel încât, indiferent de perioadele pline de provocări pe care le traversăm, prioritatea este în primul rând să acționăm în conformitate cu prevederile legale”, nuanțează avocatul.
Situația critică din regiune, ca urmare a războiului din Ucraina, nu produce schimbări în cazul proiectelor Departamentului Legal, proiecte care vor fi continuate ca și până acum.
Roxana Bumbac-Buture precizează faptul că pentru Nestlé, în această perioadă, siguranța și securitatea angajaților este principala prioritate.
„Compania este în contact constant cu angajații și facem tot ce ne stă în putință pentru siguranța acestora. Pentru a ajuta angajații și familiile lor care au plecat deja din Ucraina sau doresc să părăsească țara, oferim sprijin sub formă de pachete alimentare de urgență, plăți salariale în avans, asistență administrativă și consiliere psihologică. De asemenea, acordăm suport juridic colegilor din Nestlé Ucraina care au venit la noi în țară cu privire la procedura de imigrație sau chiar de angajare la Nestlé România sau alte țări din zona SEE din care facem parte. Totodată, am acordat suport în încheierea contractelor de donație și sponsorizare produse cu băncile de alimente și organizațiile caritabile locale, pentru a-i ajuta pe cei aflați în dificultate în Ucraina și în țările vecine, și vom continua să facem acest lucru. Angajații Nestlé din întreaga lume au luat, de asemenea, atitudine, și-au manifestat solidaritatea prin intermediul strângerii de fonduri în parteneriat cu Federația Internațională de Cruce Roșie și Semilună Roșie (IFRC). Contribuțiile lor pentru a sprijini oamenii din Ucraina vor fi dublate de către companie. În România am donat peste 60 de tone de produse către Banca pentru Alimente”, detaliază Legal Manager-ul Nestlé România.
De asemenea, ca membru în echipa de Leadership a Nestlé România, Roxana Bumbac-Buture a participat activ la întâlnirile cu colegii din echipa executivă, construind împreună planuri pe termen scurt, mediu și lung, astfel încât toate echipele să fie pregătite pentru orice provocare din această perioadă.
„Magnitudinea Nestlé ne permite să ne modificăm rapid strategia și pe partea de Supply Chain, astfel încât produsele noastre îndrăgite să ajungă în continuare la consumatorii din România ”, a conchis Legal Manager-ul Nestlé România.