Între Roxana Buture și Nestlé se poate spune că a fost o dragoste la prima vedere din punct de vedere profesional, aspirațiile avocatului mulându-se perfect pe politica organizațională promovată de gigantul din industria FMCG.A intrat în echipa Nestlé în urmă cu trei ani, ocupând poziția de Legal Manager în cadrul companiei din România.Din această postură coordonează departamentul juridic local, dar este și membru al echipei de conducere („Country Leadership Team”).
Roxana Buture a avut un parcurs academic și profesional lin. A obținut licența în cadrul Facultății de Drept a Universității din București. Tot aici a finalizat și Masterul de Drept al Afacerilor. A început să lucreze din timpul facultății în cadrul unui cabinet de avocatură specializat în dreptul proprietății intelectuale. În acest mod pregătirea teoretică a fost însoțită și de o pregătire practică pe măsură.
După ce a intrat în Barou a decis să-și îmbogățească întreaga activitate alăturându-se unor importante firme de avocatură din România. Ultima dintre acestea a fost D&B David și Baias (firma de avocatură afiliată PwC), acolo unde a lucrat mai mult de patru ani ca avocat de litigii fiscale și administrative.
Anul 2018 a adus o schimbare majoră în cariera sa, astfel că, după mai mulți ani ca avocat pledant, a hotărât să se îndrepte către activitatea de tip in-house, cu focus pe avocatura de consultanță și de business. Sunt trei ani de când face parte din echipa Nestlé, unde deține poziția de Legal Manager Romania și de coordonator al Departamentului juridic local.
„Mutarea la Nestlé nu a fost întâmplătoare. Din primul moment în care am luat decizia de a face mutarea către avocatura in-house, am considerat că este de datoria mea să aleg un segment de piață în care să am încredere, atât ca dinamism și diversitate, cât și ca izvor de spețe și activitate juridică. Astfel, am ajuns să iau în considerare industria FMCG (fast-moving consumer goods), iar odată hotărâtă să aleg această industrie ideea de a aplica la Nestlé a venit natural, fiind cel mai mare jucător de pe piața alimentară la nivel global. Pot spune că Nestlé a fost dragoste la prima vedere din punct de vedere profesional, mai ales că unul din pilonii de temelie ai companiei este „Compliance-ul”. Acest lucru s-a dovedit a fi întodeauna adevărat în practică, echipa juridică beneficiind de tot sprijinul managementului local, regional dar și central, reușind împreună să aducem rezultate favorabile bussinesului în mod compliant cu legislația și regulile aplicabile. Consider că frumusețea Nestlé constă în diversitate, având un portofoliu foarte variat și acoperind mai multe segmente de piaţă, de la cafea la dulciuri și de la mâncare de bebeluși la hrană pentru animale. Produsele se vând atât în retailul offline și online, cât şi în farmacii, în HoReCa sau direct clienţilor companiei în cazul Nespresso. Deci mai multe categorii de produse, mai multe modele de business aduc mai multă complexitate juridică, ceea ce ne ține antrenați și mereu pregătiți pentru orice provocare”, a declarat Roxana Buture pentru BizLawyer.
Din poziția de Legal Manager, Roxana se implică, în primul rând, în construirea strategiei juridice pentru companie și luarea deciziilor-cheie din punct de vedere juridic. De asemenea, gestionează riscurile juridice, modul în care funcționează compania din punct de vedere legal și modalitatea punerii în practică a sfaturilor juridice de către celelalte departamente. Rolul său mai presupune și evaluarea juridică a oportunităților de afaceri, avocatul asigurându-se că business-ul își atinge obiectivele în mod legal și transparent.
Este o funcție cu multe responsabilități, dar care îi aduce multiplesatisfacții profesionale.
Nestlé continuă să investească în proiecte care sprijină redresarea și creșterea economiei locale
Roxana Buture caracterizează munca pe care o desfășoară ca fiind extrem de ofertantă. Faptul că activează într-o companie atât de mare îi oferă oportunități diverse, care implică proiecte majore. Industria FMCG este într-o continuă mișcare, iar acest lucru nu face altceva decât să-l provoace pe profesionistul din domeniul juridic să vină cu cele mai bune soluții. „Anul acesta este unul special pentru noi, Nestlé împlinind 25 de ani în România, ocazie cu care extindem seria de proiecte de sustenabilitate dedicate comunității locale”, menționează Legal Managerul Nestlé România.
În ceea ce privește activitatea grupului, pentru 2021 se estimează o evoluție similară cu cea din 2020, cu o creștere constantă a vânzărilor organice, în conformitate cu rezultatele Zonei EMENA din care compania face parte.
„Nestlé continuă să investească în aducerea de noi produse pe piață și extinderea activităților destinate comunității, sprijinind redresarea și creșterea economiei locale grav afectate de pandemia COVID-19. Evoluția din ultima perioadă a urmat trendurile din piață: sunt categorii care s-au dezvoltat, cum ar fi cafeaua, hrana pentru animale sau produsele Nestlé Health. Pe de altă parte există și categorii de produse care au înregistrat scăderi, cum sunt cele destinate HoReCa, care și-au revenit treptat ca urmare a ridicării restricțiilor din sectorul out of home. Unul din proiectele interesante implementate cu ajutorul Departamentului juridic în 2020 a fost lansarea în România a noilor produse de cafea Starbucks® la domiciliu. Astfel, pe lângă deja cunoscutele branduri de cafea Nestlé: Nespresso, Nescafe, Nescafe Dolce Gusto, compania a adus pe piață anul trecut gama Starbucks, care cuprinde atât capsule compatibile cu aparatele noastre de cafea, cât și cafea boabe și cafea măcinată. Acum consumatorii pot prepara propria cafea Starbucks la ei acasă ”, amintește avocatul.
Colaborări cu firmele de avocaturăJuriștii Nestlé au colaborări extraordinare cu firme mari de avocatură la care apelează atunci când anumite proiecte impun asta. „Avem privilegiul de a lucra cu avocați externi care ne sunt adevarăți parteneri și care, chiar și în viteza cu care se mișcă lucrurile în FMCG, ne oferă suport în mod rapid și la cele mai înalte standarde de calitate. În general lucrăm bine cu toate casele de avocatură care ne sunt partenere. Prin prisma expertizei lor, dar și a necesităților noastre, aș menționa în mod deosebit colaborarea cu Filip & Company. Pe unii colegi de la Filip îi considerăm chiar ca pe o extindere a echipei noastre interne și aș dori să le mulțumesc și să îi felicit pe această cale. Pentru că recent am finalizat cu succes un proiect complicat împreună cu colegii de la Kinstellar, aș dori să le multumesc și lor pentru eforturile depuse și rezultatul obținut ”, amintește Roxana Buture. Nestlé lucrează în principal cu case mari de avocatură, care dispun de resurse și specializări pe mai multe paliere. „Cu avocații externi aplic același principiu ca în cazul echipei interne. Trebuie să alegi cel mai bun profesionist în funcție de specificul proiectului. Dacă de exemplu vorbim despre un litigiu în fața instanței de judecată, este necesar să ai un avocat care nu doar stăpânește foarte bine Dreptul, dar care este și un bun orator și care are și soft skills și știe să se adapteze imediat în funcție de adversar ”, subliniază Legal Managerul Nestlé. |
Există și câteva obiective importante pe care departamentul coordonat de Roxana și-a propus să le atingă anul acesta. „În primul rând se urmărește păstrarea numărului foarte scăzut de litigii în care suntem implicați. Acest lucru nu îl putem obține decât prin contracte foarte bine redactate, dar și prin deschiderea către noi soluții și întelegerea situațiilor din practică. Partenerii și consumatorii Nestlé sunt întotdeauna puși pe primul loc, iar acest lucru este dovedit prin faptul că disputa nu e niciodată o variantă preferată de companie. De asemenea, ne axăm pe acordarea de suport juridic rapid și eficient în implementarea de noi proiecte și colaborări. Nu în ultimul rând, echipa juridică a Nestlé se va concentra pe menținerea nivelului de conformitate crescut și adaptarea rapidă la modificările legislative și tendințele pieței ”, detaliază Roxana Buture.
Juristul Nestlé spune că performanța înseamnă, în primul rând, muncă eficientă. „Le spun tot timpul colegilor din echipă că trebuie să ne ghidăm după principiul „work smart, not hard”. Asta înseamnă să înțelegem prioritățile de business și să știm să evaluăm prima facie implicațiile juridice ale fiecărui proiect. De aceea lucrăm foarte aproape de colegii din business, participăm la sesiunile lor de brainstorming și negocieri pentru a-i ajuta să implementeze orice proiect în mod rapid, eficient dar și în conformitate cu dispozițiile legale. Am o relație foarte strânsă cu echipa mea și încerc întotdeauna să fac o evaluare obiectivă, care să ajute la dezvoltare și la o îmbunătățire continuă a performanței lor și a modului de lucru. Echipa juridică este evaluată prin prisma managementului riscului, dar și pe baza eficienței și proactivității sale în identificarea celor mai bune soluții juridice pentru business”, precizează Roxana.
Ea privește cu optimism înainte, subliniind faptul că, după un 2020 afectat de pandemie, anul 2021 a adus speranța unei reveniri treptate la normalitate odată cu debutul campaniei de vaccinare și scăderea numărului de cazuri de infectare cu virusul Covid-19. „Sunt optimistă că lucrurile se îndreaptă într-o direcție bună din punct de vedere economic și că ușor-ușor vom reveni la o normalitate similară celei de dinainte de pandemie. Pentru zona de retail, anul 2020 a însemnat o creștere accelerată a comerțului online, creștere care, deși nu la fel de intensă, se preconizează și pentru 2021. Atenţia noastră este îndreptată înspre sprijinirea acestei tendințe prin soluții juridice de digitalizare și implementare conformă a comerțului în mediul online”, menționează expertul.
Mediul economic se va confrunta în perioada următoare cu foarte multe provocări pe care va trebui să le depășească. Iar departamentele juridice din cadrul companiilor vor juca un rol major.
Roxana Buture subliniază că, în zona provocărilor externe, echipa pe care o coordonează se va concentra pe adaptarea rapidă la modificările legislative naționale și adoptate la nivel european (inclusiv cele adoptate ca efect al pandemiei). Intern, departamentul se va axa în continuare pe furnizarea de servicii juridice de calitate într-un timp optim și cu aplecare către business.
„Pentru a putea menține și chiar crește această eficiență, încercăm să avem cât mai puțini „timpi morți” în cadrul Departamentului juridic. Din primul moment în care m-am alăturat echipei Nestlé am avut și am ca prioritate crearea de modele de contracte potrivite pentru fiecare tip de relație contractuală de la care să putem pleca. Aceste modele eficientizează munca noastră dar și a colegilor care participă la negocieri ”, punctează avocatul.
Pentru atingerea acestor obiective, atenția se va canalize în continuare pe echipă și pe dezvoltarea acesteia din punct de vedere profesional. „Când ai o echipă mulțumită și dedicată, ai și siguranța că businessul beneficiază de suport juridic de cea mai înaltă calitate. Am norocul să am o echipa minunată care face ca orice colaborare să fie o experiență frumoasă și fructuoasă. Încerc totodată să mă asigur că membrii echipei sunt implicați în proiecte inovatoare și potrivite fiecărui tip de caracter / profesionist. Nu cred și nu am crezut niciodată că toți profesioniștii sunt la fel. De aceea consider că rolul managerului este acela de a identifica în ce tip de proiecte poate un membru al echipei să „înfloreasca” cel mai mult și să întărească încrederea în forțele lui și în ceea ce poate realiza”, a nuanțat Legal Managerul Nestlé.
Soluţii juridice care aduc valoare adăugată companiei
În ceea ce privește echipa, nu sunt planificate schimbări strategice în acest an. Departamentul juridic va investi în a maximiza potențialul fiecărui membru și a lucra cât mai bine și eficient atât în interiorul echipei, cât și cu organizația. „Atenţia este concentrată în primul rând pe conformare, atât la nivel legislativ, cât și la nivel de proceduri interne / de grup. Totodată ne concentrăm pe identificarea celor mai potrivite soluții pentru business. Nu sunt genul de avocat care să spună „nu” în fața unor provocări. Este important însă să identificăm soluţiile juridice corecte, care aduc totodată valoare adăugată companiei ”, explică Roxana.
Dacă ar trebui să facă recrutări noi, coordonatoarea departamentului și-ar îndrepta atenția către un profesionist care a experimentat atât munca într-o casă de avocatură, cât și pe cea din zona de in-house.
„Probabil datorită background-ului meu hibrid (case de avocatură / in-house) aș avea o predilecție către profeșioniștii care au trecut prin ambele experiențe. Casele de avocatură te învată să fii foarte agil, iar experiența in-house te învată că oricât de bună ar fi o opinie juridică, ea este valoroasă doar în măsura în care aduce și valoare adăugată organizației în care lucrezi ”, explică avocatul.
De asemenea, în cadrul echipei pe care o coordonează există deschidere către soluțiile tehnice care pot ușura munca juriștilor. Departamentul folosește deja o serie de instrumente tehnice în activitatea sa, cum ar fi baze de date pentru documente, semnături electronice, chatbot intern pentru întrebări juridice, portal dedicat monitorizării modificărilor și inițiativelor legislative – Legal & Compliance Advocacy Radar etc.
De altfel, una dintre principalele lecții învățate în timpul acestei crize atipice a fost aceea că profesioniștii trebuie să devină flexibili. „Flexibilitate în modul de lucru, în gândire, în parteneriate. Este singurul mod prin care putem face față cu succes provocărilor precum cele aduse de pandemie”, a conchis Roxana Buture.