Pentru departamentele juridice ale firmelor, perioada de stare de urgență, dar și cea de acum au fost și sunt unele foarte active, specialiștii fiind obligați să lucreze la turație maximă pentru a putea identifica soluțiile cele mai bune pentru afacerea pe care o reprezintă. Laura Rudnyanszky, Legal Officer pentru România și Country Privacy Lead în cadrul companiei de outsourcing-omnichanel Teleperformance Group, ne-a declarat că toată echipa pe care o coordonează continuă să ofere asistență juridică atât clienților, cât și colegilor din diverse departamente. Juriștii au pus la punct strategii care au permis păstrarea tuturor angajaților și continuarea activității fără sincope.
Departamentul juridic din cadrul grupului a continuat să ofere asistență de specialitate pentru activitatea uzuală. La această activitate s-au adaugat și noi proiecte specifice stării de urgență și care au vizat, fie aspecte juridice privind protejarea sănătății angajaților, fie consultanța pentru organizarea activității sub forma telemuncii, sau a negocierii și încheierii contractelor prin mijloace electronice.
„În toate domeniile de practică juridică va exista o imensă nevoie de consiliere juridică generată de starea de urgență și efectele acesteia, și este de datoria noastră să ne sprijinim colegii în eforturile lor de păstrare și eficientizare a activității. Multe proiecte mari, asistate de către departamentul juridic, au continuat în această perioadă - remote și se apropie de final. Credem că am trecut cu bine acest test dur și am dat dovadă că avem o echipă puternică și dedicată, care a demonstrat că puterea de adaptare face diferența într-o situație de criză. Consultanța juridică în domeniul dreptului muncii a predominat, întrucât s-a dorit alegerea celor mai bune și rapide soluții juridice, fără afectarea bugetului și a drepturilor salariaților”, explică Laura Rudnyanszky.
De altfel, expertul este de părere că, în toată această perioadă de declin economic la nivel mondial, ariile dreptulului muncii în legătură cu probleme specifice acestei perioade de criză, contractelor și dreptului bancar & financiar sunt cele mai solicitate. La acestea se adaugă achizițiile publice, în contextul special al achizițiilor în domeniul medical. Solicitarile au în vedere aspecte privind implementarea programului de muncă flexibil, acordorea de zile libere părinților, munca la domiciliu/telemunca, aspecte privind protejarea sănătății angajaților etc. „Pe lângă activitatea de consultanță obișnuită, employment și contracte, am ajutat și la aplicarea prevederilor OUG 37/2020, precum și cu privire la aspecte de reglementare privind diverse facilități avute în vedere pentru companie în afara cadrului OUG 37/2020”, adaugă avocatul.
Multe provocări juridice
Chiar dacă a muncit de acasă, Laura Rudnyanszky a dorit ca toate documentele juridice să fie validate de către ea, cu ajutorul departamentelor implicate. „Documentele au fost varii și complexe, de la simplele acte adiționale de telemuncă sau muncă la domiciliu, la comunicările privind procese clare, nepărtinitoare, puternice și transparente către angajați privind telemunca, la reîmprospătarea obligațiilor și drepturilor angajatorului/salariaților pe durata WAHA (work at home agent), evaluarea riscurilor, Health & Safety etc”, arată juristul.
În ciuda noilor condiții apărute odată cu declanșarea pandemiei, toate proiectele Teleperformance Group au continuat. „În plus față de proiectele specifice perioadei, avem în curs proiecte de fuziune inițiate înainte de declanșarea pandemiei, la care nu s-a renuntat, dar și investițiile de reamenajare a spațiilor”, mai spune expertul.
Având în vedere schimbările rapide care au intervenit în toate zonele, departamentul juridic al Teleperformance Group s-a confruntat cu provocarea de a înțelege legislația specifică stării de urgență și de a o alinia activității companiei. „Această activitate este una cu totul inedită, prin prisma faptului că, în România din ultimii 30 de ani, nu am mai avut altă stare de urgență decretată. Cred că situația aceasta a reprezentat o provocare profesională, care a oferit specialiștilor dreptului posibilitatea de a-și trece în palmaresul profesional activitatea de consultanță juridică într-o perioadă în care normele de drept național și internațional au primit o altă interpretare față de cea cunoscută, pentru atenuarea efectelor pandemiei”, punctează Laura Rudnyanszky.
„Distanțarea socială” este noua „catch phrase”
Teleperformance România a solicitat personalului profesional să lucreze de acasă în timp foarte scurt, salariații din țara noastră fiind astfel primii din CEMEA din cadrul companiei Teleperformance care au fost WAHA 100%. Totul a fost posibil datorită faptului că firma are o infrastructură IT foarte bine pusă la punct, datorită implicării lui Dan Dascălu, Chief Information Officer.
„Provocările momentului au constat în munca în echipă, comunicare, supraveghere, raportare la timp și la pachet cu o serie de probleme de productivitate și management. De asemenea a trebuit să negociem cu clienții noștri termeni și condiții privind desfășurarea muncii de acasă, în această perioadă, și acesta a fost un day to day topic în prima parte, după intrarea în vigoare a stării de urgență. Adaptarea afacerilor la condițiile impuse de starea de urgență a dus la intensificarea activității companiei în direcția alinierii proiectelor curente la noile condiții. Aici mă refer îndeosebi la măsurile care au limitat dreptul de mișcare al cetațenilor și implicit al angajaților. Prin urmare, departamentul juridic a avut rolul de a susține „conturarea” cadrului de reglementare intern pentru ca proiectele, care în trecut se realizau în colectivul companiei, să se poată realiza prin intermediul platformelor online”, detaliază juristul.
Laura Rudnyanszky, Legal Officer pentru România și Country Privacy Lead în cadrul Teleperformance Group
Activități reduse
Referindu-se la proiectele Departamentului juridic, avocatul a subliniat faptul că echipa sa nu a avut niciun mandat care să ajungă la etapa finală, în această perioadă. Totuși, juriștii au fost nevoiti să reducă proiectele în ceea ce privește activitățile legate de IGI, având în vedere că cetățenii străini nu au mai avut cum să intre în România.
„De asemenea, implicarea în ceea ce privește activitatea instanțelor de judecată a fost redusă, nu au apărut dosare noi, iar celelelate dosare aflate pe rol au fost suspendate conform Hotărârii CSM nr.707/30.04.2020, iar adresele/ înscrisurile au fost transmise via e-mail. Prin urmare, o mare parte din litigiile aflate pe rolul instanțelor de judecată au fost amânate pentru perioada ce va urma stării de urgență. În acest interval „de pauză”, departamentul juridic a avut răgazul necesar pentru concentrarea pe activitatea de consultanță în vederea alinierii activității cu reglementarile tranzitorii, specifice stării de urgență. Dificultățile din domeniul medical nu au dus la suspendarea vreunui proiect. În domeniul telecomunicațiilor proiectele au continuat, în paralel cu demersurile de adaptare la reglementările impuse de starea de urgență”, subliniază Laura Rudnyanszky.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Se turează din nou motoarele
La ora actuală, există deja mai multe proiecte de drept bancar și financiar, fuziuni & achiziții care vor fi reluate sau demarate în viitorul apropiat. În acest context, Departamentul juridic va ramâne solicitat la maximum în perioada următoare, ca urmare a reluării activitații economice la capacitate maximă de către majoritatea clienților grupului. „Structura flexibilă a echipelor noastre multidisciplinare permite realocarea oamenilor în funcție de gradul de încărcare a fiecărei echipe. In această perioadă am câștigat doi clienți noi, care fac parte din industrii diferite, și în ceea ce-i privește vom avea de muncă pentru a oferi suport funcțiilor implicate în implementare și dezvoltare”, nuanțează profesionistul Teleperformance.
Laura Rudnyanszky amintește faptul că, în ultimele patru luni, pandemia de COVID-19 a influenţat negativ industriile din întreaga lume, determinând oamenii să se întrebe ce se va întâmpla în continuare și cum ne putem pregăti pentru provocările viitoare. Compania Teleperformance România a reușit să se mențina la același nivel de business ca și înainte de aceasta pandemie datorită politicii interne de compliance foarte bine structurată.
„Managementul costurilor a presupus luarea unor măsuri mixte care au inclus reduceri temporare ale serviciilor nefolosite sau folosite la capacitate minimă, neavând nicio activitate la sediile noastre, cât și renunțarea la orice cheltuieli care nu sunt urgente/absolut necesare desfășurării activității, renegocierea chiriilor, etc. Politica firmei a rămas aceeași, independent de contextul economic: constituirea unei rezerve care să permită funcționarea pe termen mediu fără a face restructurări ale echipelor. La această rezervă se adaugă încasările curente care sunt direcționate în același scop. Am decis păstrarea întregii echipe și suntem convinși că vom ieși mai uniți din această criză. În această perioadă activitatea profesională trebuie să continue, bineînțeles adaptată noii realități. Noi suntem în continuă creștere, angajăm constant, efectul acestei perioade nu este încă simțit, deci deocamdată nu am luat decizii de modificare a proceselor de performanță. Dacă va fi nevoie, bineînțeles că vom analiza foarte bine situația și vom încerca să ne adaptăm”, mai spune juristul.